Glider genom sommaren på slingrande kanalvägar

Textstorlek:

Det är kav lugnt. Fartyget, som ska ta oss från Mälaren till Hjälmaren, glider fram på det spegelblanka vattnet. Vi åker genom en skuggig allé av ekar. Kanalen slingrar sig fram, som en liten skogsväg, och på vår resa passerar vi inte mindre än nio slussar.

– Det brukar ta knappt en timme. Sedan är inte mobiltelefonerna så viktiga längre. Passagerarna verkar komma in i samma lunk som fartyget, säger Peter Henricson. Till vardags jobbar han på Strömma kanal men nu är det utflykt med m/s Nya Hjelmare Kanal, som det gamla fartyget heter.

För ett tiotal år sedan trafikerade fartyget Hjälmaren. Men rutten blev inte lönsam utan lades ner. Nu gör Strömma Kanalbolaget ett nytt försök.

– Turismen ser annorlunda ut idag. Man söker upplevelser, säger Peter.

Men att färdas genom den här kanalen handlar inte om de livliga eller heroiska upplevelserna. Snarare om njutning i ett sakta gemak längs en slingrande klassisk kanalväg. Här sägs det att Karl XII som elvaåring fällde sin första(!) björn och bara en bit från kanalen, i närheten av Arboga, utsågs Engelbrekt till rikshövitsman vid Sveriges första riksdag.

Nu är det kanske ändå inte Engelbrekt det första man tänker på när färden går genom sommarlandskapet. I stället sitter passagerarna på däck och ser naturen passera som i en film. Såväl djur som växter hör till upplevelsen. Det visar sig att fartygets befälhavare Tor Åhman är den store entusiasten.

– Det är fantastiskt. Vi har sett hjortar, bävrar och många, många fåglar när vi provkört fartyget. I går hade vi en falk som följde oss men mest fascinerande är nog ändå trollsländorna, säger han.

Tor har seglat på världens hav. Till de mer spektakulära resorna hör kanske seglatserna med Ostindienfararen Götheborg till Kina och Asien.

– Men här ombord på m/s Nya Hjälmare Kanal är känslan väldigt speciell. Det går långsamt och vi åker genom en kanal vilket gör resan extremt naturnära. I bland känner man till och med doften från kodynga, vilket inte är så vanligt för en skeppare, säger han.

Fartyget glider genom skiftande miljöer. Jordbrukslandskap blandas med strandliv och passagerarna pekar glatt ut vackra sommarhus med snickarglädje och lite mindre vackra byggnader där tiden verkar ha stått still. Var det en verkligen en gammal Volvo Amazon med mossa på taket vi såg?

Men kanske är det ekallén strax före Hjälmare docka som bjuder på den största naturupplevelsen. Det är trollskt och mäktigt att i sakta mak se de gamla ekarna längs kanalvägen. Historien säger att träden planterades här för att finnas lättillgängliga som reparationsmaterial till fartyg som passerat.

Hjälmare kanal är Sveriges äldsta farbara vattenväg, från 1600-talet. Men den kanalen vi färdas på numera byggdes under Baltzar von Platens ledning på 1800-talet. Flera slussar är döpta efter historiska personer och kungar, som till exempel ”Arfprins Oscar Fredriks sluss”.

Längs kanalen träffar vi på ”Sluss-Janne” eller Jan Eriksson, som han faktiskt heter. Han har arbetat med kanalen i 37 år och det är han som slussar igenom fartygen. Det visar sig att han cyklar jäms med båtarna för att finnas till hands och hjälpa fartygets egen personal vid slussningen. Samtliga nio slussar öppnas för hand, precis som för 200 år sedan.

– De senaste åren har kanalen fått en renässans och jag är verkligen glad för det eftersom det här är en riktig kulturskatt och ett eldorado för naturälskare, säger han.

FAKTARUTA

Hjälmare kanal är Sveriges äldsta

Kanalen byggdes under åren 1629-1639 och är därmed Sveriges äldsta byggda vattenväg. En tillbyggnad och sidobyggnad gjordes under 1800-talet.

Farledens totala längd är 13,7 km, varav 8,5 km är grävd kanal. Kanalen har nio slussar och en nivåskillnad på 22 m. Största längd och bredd för slussning är 30 x 7 m, största tillåtna djupgående är 1,95 m.

Från början var Hjälmare kanal en viktig vattenväg mellan Örebro och Stockholm.