Batteridrivet på gården

En eldriven lastare kostar mer i inköp men sänker driftskostnaden på sikt. Foto: JTI
Textstorlek:

​Det är en enda lantbrukare i Sörmland som sökt och fått klimatklivs-pengar av Naturvårdsverket den här omgången.
– Vi hoppas på fler sökande nästa omgång, säger Emelie Österqvist på Länsstyrelsen Sörmland.

Annons:

Nästa ansökningsomgång är i januari. Pengarna som fördelas ska ge störst klimatnytta, det vill säga störst minskning av växthusgasutsläpp per investerad krona. Minst ett kilo koldioxid ska bort per krona i stöd.

LRF Sörmland har en lista med åtgärder som skulle kunna genomföras inom lantbruket för att minska koldioxidutsläppen. Det kan handla om att byta ut spannmålstorken, ersätta gårdsbelysning med ledlampor och köpa en ny bättre cirkulationspump.

Eller investera i en laddningsbar maskin i jordbruket.

Ola Pettersson, forskare på Institutet för jordbruks- och maskinteknik, JTI, gör ett test med batteridrivna kompaktlastare för att se skillnaden när det gäller kostnader och energiförbrukning i jämförelse med en dieseldriven traktor.

– Lastaren passar bra på ställen som är arbetsintensiva på morgonen och kvällen, när det ska fodras och liknande. Då kan den ladda under dagen och natten, säger Ola Pettersson.

Nu rullar eldrivna kompaktlastare på olika ställen i Sverieg och JTI studerar effekterna av fyra djurgårdar där den är i arbete.

Hittills har testerna visat att de eldrivna lastmaskinen förbrukar el till cirka 25 procent av den energimängd som traktorn förbrukar i form av diesel för att göra samma sak.

– Det är positivt. En annan oväntad följd av den batteridrivna lastaren är att flera lantbrukare upplever positiva effekter av att maskinen är tystare, det är till exempel lättare med djuren, säger Ola Pettersson, forskare på JTI.

Han menar att jordbruket behöver energieffektiviseras i alla led för att nå bättre ekonomi och minska miljöpåverkan från matproduktionen. Ett led är att gå över till mer elektrisk energi istället för fossilt bränsle, batteri istället för diesel alltså.

Ett annat forskningsprojekt på JTI i samma anda är framtids traktorer. Små, självkörande hybrider, eldrivna när det funkar och möjlig att köra på diesel när det krävs.

– Traktorer och maskiner har blivit större och större för att en enda människa ska kunna vara så effektiv som möjligt, men nu kommer självkörande enheter som komplement och de kan utföra en del av de monotona och upprepande uppfifter som ingår i lantbruket, säger Oscar Lagnelöv, forskare på Jti.

Intresset för eldrivna fordon har inte varit så stort från branschen sida enligt Oscar Lagnelöv, men han tror att det snart sätter fart.

– Än så länge krävs en kombination av eldrift och förbränningsmotor för större fältarbeten, men batterierna blir bättre och bättre, säger han.

Karina Frölund

Annons: