Ansiktet utåt i klickad kampanj

Textstorlek:

Hittills har reklamfilmen Gårdskampen visats drygt 250 000 gånger. Tre unga populära influencers marknadsför Arla genom att tävla på Ärnebäcks gård i Vingåker.

Annons:

De spelade in fem reklamavsnitt under tre dagar i september.

– Det var helt galet. Första dagen kändes det som om det var folk och kameror precis överallt, säger Joakim Kindström som till vardags är mjölkbonde.

Men under tre dagar i september blev han Arlas ansikte utåt som Jocke, lantbrukaren på gården.

Han och Åsa Kindström har cirka 100 mjölkkor, 150 ungdjur och tjurar, 25-30 höns, två ankor, sju kaniner, lika många hästar, tre hundar och sex katter.

De rider western och är också testgård åt De Lavals senaste mjölkrobot V300, sedan två år tillbaka.

– Det har kommit folk från alla världsdelar, utom Afrika, för att titta på mjölkroboten och studera tekniken, men i jämförelse med Gårdskampen har det varit väldigt lugnt, säger Åsa.

I Gårdskampen kämpar Lucas Simonsson, Antonija Mandir och Hampus Hedström med olika utmaningar. Programledare är Ellen Bergström, som är uppväxt Vingåker.

Alla fyra är populära influencers med hundratusentals unga tittare på kanalen youtube.

– Vi vill visa Youtubetittare i åldern 15-25 hur dagens mjölkgård ser ut med bland annat lösdrift, utevistelse och mjölkrobot, säger projektledare Gry Andersson Nordström i ett pressmeddelande.

Det är ämnen som inte är helt enkla att nå ut med till målgruppen, men nu har den första 10 minutersfilmen visats över 250 000 gånger vilket innebär att ganska många sett Lucas, Antonija och Hampus leka runt på gården.

I den första filmen fick de olika uppdrag som till exempel att dra en vits för en höna, kyssa en kalv på munnen och fläta en häst. I den andra filmen tävlar de i konsten att köra traktor med rundbalar på ett släp.

Joakim berättar lite om biologisk mångfald och livet på gården. Han tror det är ett bra koncept.

– Jag tror på idén och tycker det är viktigt att även Arla når ut. Det är många andra grupper som når ungdomar, veganer och djurättsaktivister, därför är det bra om vi också kan höras med våra argument och visa upp vår gård, säger Joakim.

Han är fascinerad över det stora intresset för Lucas, Antonija och Hampus.

– Lukas tog en bild på sig själv där han höll i en yxa över axeln och vips hade nästan 70 000 gillat bilden. Alla tre hade på sig arbetsbyxor och direkt var det flera av Antonijas följare som tyckte byxorna var snygga och ville ha likadana.

Influencer:

från engelska ”påverkare” – är en sort inspiratör/motivatör/opinionskapare som genom sitt agerande påverkar vad andra människor gör, en slags säljare och marknadsförare i ett.

En influenser påverkar andra personers agerande genom sina bilder/videoklipp/kommentarer/inlägg. Influencer används ofta som ett samlingsnamn för bloggare, twittrare, youtubare, facebookare och för andra sorters ”internetprofiler”.

Källa: framtid.se/yrken

Annons: