Scaniatåget tuffar på

Textstorlek:

I år är det 12 år sedan den sista skärvan av Scania flyttade från Katrineholm till Södertälje. På det gamla fabriksområdet huserar numera en mängd andra företag. Men det är inte bara minnena av Scania som finns kvar. Hundratals personer pendlar fortfarande mellan Katrineholm och Södertälje med ”Scaniatåget” varje dag.

Annons:

”Är det 10, 14 eller 15 år sedan?”. Det har inte varit helt lätt att med hjälp av internet bestämma när Scania verkligen lämnade Katrineholm på riktigt.

Utgångspunkten för den här artikeln var länge att det i år är tio år sedan all verksamhet lades ned, men efter lite detektivarbete visade det sig vara fel. Rätt svar verkar vara 12 år.

–  2006 lades Omni ner i Katrineholm och de sista avdelningarna flyttade till Södertälje, berättar Ingemar Johansson som var en av de sista att arbeta på Omni och som gick i pension kort därpå.

– I slutet var vi bara omkring 15 personer i verkstaden.

Men vi ska börja i rätt ände.

I oktober 2001 meddelade Scania att man skulle flytta både sin utveckling och produktion av busschassier från Katrineholm till Södertälje.

Målet med flytten var att samordna chassiverksamheten för bussar och lastbilar i Södertälje, vilket man ansåg skulle bli effektivare. 440 av 740 anställda i Katrineholm fick erbjudande om att följa med till ”kringlornas stad”.

Kvar blev Scanias busskarosseringsverksamhet i Katrineholm. Verksamheten blev ett dotterbolag till Scania och döptes till Omni Katrineholm AB.

Cirka 250 personer som arbetat på Scania fick anställning i det då nybildade karossbolaget som fortsatte hålla till i, just det, Katrineholm.

Omni Katrineholm AB fick dock en kort levnadstid. 2004 flyttade Scania karosseringen till Polen och två år senare flyttades som sagt de sista anställda i Katrineholm till Södertälje.

Omni Katrineholm AB stängde igen.

Och där hade man kunnat sätta punkt för buss- och lastbilstillverkarens historia i Katrineholm. Men riktigt så enkelt är det inte.

Än idag, tolv år senare, pendlar cirka 200 personer med ”Scaniatåget” från Katrineholm till Södertälje.

Katrineholmaren Robin Skantz har jobbat inom Scania sedan 1989. 2002 arbetade han med busschassikonstruktion och omfattades därmed av flytten.

– På utvecklingsavdelningen kände vi nog på oss att det här skulle komma och att det var nödvändigt för att effektivisera Scanias bussaffär. Min upplevelse var att det inom produktionssidan fanns ett större motstånd till flytten, och att det där blev hätskare diskussioner när detta skulle presenteras, säger Robin.

– Men det är klart att man även tänkte på sin egen del som privatperson. Att få en timme till jobbet istället för fem minuter är inte optimalt, det är inget man önskar. På så sätt var besvikelsen stor även hos oss.

Robin valde trots allt att flytta med till Södertälje. Flytten innebar ett större utbud av tjänster att söka, och Robin såg det som ett tillfälle att bredda sig och prova på nya saker inom Scania.

Sedan dess är det tågpendling varje dag som gäller. Avfärd 06.58, hemfärd 17.00. 70 minuter från dörr till dörr.

– Vi är ett gäng på fyra-fem personer som pendlat ihop sedan flytten. Vi sitter oftast tillsammans och snackar. Pendlandet har på så sätt blivit en social grej. Tågresan känns mycket kortare än vad den är, säger Robin som idag är projektledare för Scanias busskarossprogram.

Men visst finns det en baksida med att pendla också. Att vara beroende av tågtrafiken är inte alltid så lätt.

– Generellt sett fungerar det bra, men det är för mycket störningar och strul. Man kan inte riktigt lita på när man kommer hem. Det har blivit en rutin att kolla så att tågen går, innan man beger sig till station säger Robin.

Pendlingen var faktiskt i ropet så sent som i höstas. Då ville Trafikverket och SJ tidigarelägga avgångarna från Södertälje vilket skulle göra att de anställda på Scania inte skulle hinna med tåget hem. Oroliga röster höjdes och Kollektivtrafikmyndigheten, Landstinget, MÄLAB och Katrineholms kommun tog Scania-pendlarnas parti.

I sista sekund räddades avgångstiderna.

– Det var viktigt. Vi är många som pendlar till Scania – därmed är vi också många som blir drabbade av tågförändringar. Skulle tiderna inte stämma för oss pendlare är det säkert många av oss som skulle flytta, alternativ söka jobb på hemmaplan, säger Robin och skickar några positiva ord till Katrineholms kommun.

– Jag minns att de stred för oss redan i samband med flytten. Det var mycket diskussioner om avgångar och vilka tåg som skulle passa oss. Där tycker jag att kommunen agerade bra. Kommunen har förstått att det är viktigt att behålla tåg för oss som pendlar.

Annons: