Bibelbilder som berör

Intåg i Jerusalem. En av tolv fotografier i utställningen Ecce Homo. Kyrkoherde Johan Hedlund i Eskilstuna församling ser fram emot att få visa bilderna. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Textstorlek:

​Maria bebådelse gestaltas av ett lesbiskt par som får sitt provrör från himlen och Jesus intåg i Jerusalem skildras av en gayparad. Det är två av tolv mycket omdiskuterade bilder som kommer att visas Klosters kyrka i helgen.

Annons:

Det blir regnbågsmässa i kyrkan och paneldebatt i Eskilstuna stadshus där även fotografen själv, Elisabeth Ohlson Wallin, kommer att vara med.

– Kyrkans hbtq-grupp tycker att det här är en viktig utställning och ett angeläget ställningstagande från kyrkans sida. För mig är det viktigt att gruppen känner att vi och Gud bekräftar deras existens, säger kyrkoherde Johan Hedlund i Eskilstuna församling.

Tillsammans med hbtq-gruppen har han tagit initiativet att visa utställningen Ecce Homo i kyrkan.

Johan Hedlund har sett utställningen flera gånger och är glad att få visa den.

– Det är en väldigt bra utställning, men jag tror inte det hade fungerat att visa den i kyrkan för 18 år sedan. Nu hoppas och tror jag att vi kommit längre.

Han har mött både positiva och negativa reaktioner på beskedet att Ecce Homo ska visas.

– Många som reagerar negativt har svårt att foga samman sina egna bilder av Jesus och hbtq-rörelsen, säger han.

När Elisabeth Ohlson Wallin premiärvisade Ecce Homo i ett skyddsrum på Södermalm i Stockholm för 18 år sedan chockerades världen. Debatten som följde var hetsig.

Efter att Ecce Homo visats som bildspel i Uppsala domkyrka 1998, ställde den dåvarande påven in den svenska ärkebiskopens besök i Rom.

I en intervju i P1 berättar Elisabeth Ohlson Wallin att även om det var en homofob tid hade hon inte insett hur provocerande många ansåg att hennes konst var.

Det är första gången Ecce Homo kommer att visas i sin helhet i en kyrka när Klosters dörrar öppnas samtidigt som hbtq-festivalen Springpride invigs i Eskilstuna på fredag.

På en av bilderna skildras Jesu Golgata-vandring som en plågsam död i aids. I radiointervjun med P1 berättar Elisabeth Ohlson Wallin att idén till utställningen kom en nyårsafton på Södersjukhuset med vänner som var döende i aids. Känslan av utanförskap var tydlig.

Hon säger också att uppväxten i Skara där kyrkans tal om att älska sin medmänniska inte kändes som om det var på riktigt, för i samma andetag var föraktet tydligt för missbrukande människor som kallades a-lagare och misslyckade.

Under 2015 ställdes konstnärens samlade verk ut i en retrospektiv utställning på Eskilstuna konstmuseum, vilket också uppmärksammades eftersom säkerhetsansvarig i kommunen gick igenom hennes verk för att utvärdera vilka åtgärder som krävdes ur säkerhetssynpunkt vid arrangemanget.

– Vi är medvetna om säkerhetsaspekterna och har kontakt med polisen, säger Johan Hedlund.

I morgon kväll är det vernissage och sedan blir det regnbågsmässa i Klosters kyrka.

Karina Frölund

Annons: