Lantbrukare Thomas Grönroos i Runtuna har Sveriges första självkörande traktor. Den ser inte riktigt ut som en traktor, kallas för Matilda, har 150 hästkrafter och går på el.
Thomas Grönroos, som har 500 hektar spannmål utanför Nyköping, säger att han köpte den för att han inte hade personal.
– Jag hade inget folk i höstas och såg på lantbruksnytt att det fanns självkörande traktorer, säger han.
Lärs oss tillsammans
Nu har han använt den i vårbruket och det har gått bra, åtminstone efter en viss inkörningsperiod.
– De första 100 timmarna var inte så roliga. Ingen visste hur man skulle göra för att lösa problemen, så vi var tvungna att lära oss tillsammans, säger Thomas Grönroos.
Robottraktorn, som går under namnet Matilda hemma hos Grönroos, är en holländsk Agxeed. Den styrs med en digital programvara som lantbrukaren själv ställer in.
– Jag är inte särskilt intresserad av digital teknik. Det här är ett undantag.
Vabbar inte
Nu är traktorn på väg till Skåne där den ska visas upp på Borgeby Fältdagar 26–27 juni. Sedan kommer den hem till Runtuna igen och ska ladda upp sig inför höstens skörd och jordbearbetning.
– Det allra bästa med den är att den inte är hemma och vabbar. Den dricker inte heller kaffe i trekvart, utan den jobbar på, säger Thomas Grönroos.
Charlie Gillerstrand, maskinsäljare på Swedish Agro Machinery i Flen, sålde den första robottraktorn i Sverige till Thomas Grönroos. Han tycker att det är kul att den har kommit i gång.
– Det känns roligt att vi är först i Sverige. Det finns redan självgående traktorer i grönsaksodlingar, men då är det mindre robotar.
Går på el
Den här traktorn har 155 hästkrafter, vilket enligt Charlie Gillerstrand motsvarar 200 hästkrafter eftersom den går på el. Den har inte batterier utan drivs av en dieselmotor.
– Den är väldigt bränslesnål. Motorn går jämnt hela tiden och mycket mer energieffektiv.
Digital programvara
Innan robottraktorn börjar går runt på åkern mäter lantbrukaren in fältet med gps. Det finns en digital programvara med kartor över marken. Där ställer man in raka linjer, kurvor, grader, körgränser, vändpunkter och hastighet.
– I början var det en del frågetecken med mjukvaran. Vi var tvungna att pröva oss fram. Det finns bara 150 stycken i gång i hela världen, säger Charlie Gillerstrand.