Vi vill se en ny riktning för Skolsverige

Svensk skola lider av allvarliga systemfel. Nedskärningar och vinstjakt har lett till stora skillnader i kvalitet. Följden har blivit att föräldrar inte längre kan lita på att deras barn får en bra och tillräcklig utbildning.

Vi ser hur skillnaden ökar mellan högpresterande och lågpresterande elever. Hur fiffel och betygsinflation gör att betygen inte längre går att lita på och hur vinstjakt sker på våra barns bekostnad.

Det spelar allt större roll vilka föräldrar man har för hur det går i skolan, och var fjärde elev lämnar grundskolan med ofullständiga betyg.

En avgörande orsak är den avreglering och marknadisering som skedde under 1980-och 1990-talet. Regeringen Bildts friskolereform har resulterat i att pengar som borde gått till fler lärare, god elevhälsa och skolböcker har försvunnit till aktieutdelningar och skolkoncernernas expansion utomlands.

Vi socialdemokrater skärper nu vår politik för att göra upp med det svenska skolmisslyckandet. Vi vill ta itu med systemfelen genom en reformagenda på tre ben:

1. Reglering i stället för målstyrning

Vi vill införa tydliga nationella regleringar för att säkra att alla skolor är bra skolor. Viktigast är lärar- och personaltäthet, som vi vet är mest avgörande för undervisningens kvalitet. Även klasstorlekar och tillgången till elevhälsa måste regleras nationellt.

2. Ökad statlig finansiering

Staten ska ta ett större ansvar för skolans finansiering. Mer resurser ska tillföras och ett nytt sektorsbidrag ska ersätta många små riktade statsbidrag. Samtidigt måste vi stoppa överkompensationen till friskolor och se till att kommunerna har rätt att säga nej till nya etableringar.

3. Vinstförbud

Vinster ska förbjudas så att alla skolor fokuserar på det som är kärnuppdraget: en bra utbildning för barnen. Möjligheten att försämra undervisningen för att kunna göra vinst ska bort.

Vi socialdemokrater vill se en ny riktning för Sverige. Där det råder ordning och reda i skolan, där lärare och rektorer har tid och förutsättningar att göra sitt jobb och där alla elever får en riktigt bra undervisning.

Åsa Westlund (S), Skolpolitisk talesperson

Caroline Helmersson Olsson (S), sörmländsk ledamot i riksdagens utbildningsutskott