Grund fiberkabel plöjdes upp

Plötsligt fastnade fiberkabeln i plogen och uppkopplingen till internet försvann för alla som bor mellan Kärrtorp och Stäringe utanför Flen.

– Sedan gick det inte att felanmäla förrän efter helgen, säger Edvard Thunell, som äger Hedenlunda gård.
Det var en av hans anställda som plöjde av kabeln.
– Han vände sig om och tittade hur det såg ut när plötsligt kabeln följde med upp, säger Edvard Thunell.
Plogen gick mellan 15 och 20 centimeter djupt.

– Kabeln ligger för grunt. Den ligger i en åkerkant som ska plöjas, det är det klart att den måste ner djupare, säger Edvard Thunell.
– Och det är inte första kabeln som grävs av, och det är väl inte den sista heller, säger Anders Larsson som bor på Kärrtorp där kabeln slets av.
De har flera gånger slagit larm om kablar som ligger för grunt.
Göran Ahlström bor i närheten och har varit utan internet i fyra dagar när intervjun görs.
– Nu fungerar varken tv eller något annat som kräver uppkoppling, inte ens telefonen fungerar som vanligt, säger Göran Ahlström.
Göran Bengtsson som bor på Malsta gård har inte heller någon uppkoppling. Han tycker det är oroande att kabeln ligger grunt och att systemet är så sårbart.
– Det känns väldigt osäkert. Jag ska investera i robotmjölkning och det känns verkligen inte som om IP Only är att lita på, säger Göran Bengtsson.

Edvard Thunell säger att han ringde till IP Only i fredags för att felanmäla. Det var lång kö, men någon från företaget skulle ringa upp. Det gjorde de inte. På måndagen gjorde Edward Thunell ett nytt försök och lyckades felanmäla.

Presschef Niclas Karnhill på IP Only skriver i mail att ”detta är allvarligt, och något vi kommer att tag i direkt”.
– Vi har tydliga krav på grävdjup, vilket ska förhindra avgrävningar så mycket som möjligt, och följs inte detta så ska arbetet göras om. Vi följer branschstandard, säger Niclas Karnhill.
Han säger att IP Only just nu inspekterar det här området i Flen, och om det är för grunt ska entreprenören göra om.

Varför det inte gick att felanmäla svarar han inte på men hänsvisar till att problem ska anmälas till kundens tjänsteleverantör.
Har ni någon gräns för hur länge det är rimligt att ledningen ska vara trasig?
– Vi åtgärdar felen snabbast möjligt efter att tjänsteleverantören hört av sig till oss. Felrättningen kan ta olika tid beroende på skadans omfattning.  

Snart kommer en av fastighetsägarna i området att investera i robotmjölkning (datorstyrd mjölkning) – kan han lita på era kablar?
– Ja, vi följer branschstandard vad gäller fiberutbyggnaden.

Spalt 1:1

Spalt 1:1 Mobil