Ledare: Är Volvo och Scania viktigare än järnvägen?

Över 200 fel på järnvägen varje dag var en rubrik som vi fick oss till livs under vintern. Enligt Trafikverkets statistik anmäldes så många som 73 649 fel på järnvägen under förra året. Det var de vanliga felen som sprucken räls, nedrivna kontaktledningar och växelfel.

Lika alarmerande var nyheten i maj att Green Cargo, statens eget godstrafikbolag, närmar sig en reell konkurs. Kassan krymper snabbt och lånen ökar tack vare att bolaget enligt beslutet 2001 måste drivas som ett vanligt aktiebolag.

Att godstransporter på järnvägen tillhör de viktigaste insatserna för att minska trafikens klimateffekter är obestridligt. En dyster effekt av Green Cargos öde är att småföretagen på landsbygden i hela landet får ännu svårare att frakta sitt gods via järnvägen. Enligt DN (30 maj) har antalet orter med använda järnvägsspår minskat med 73 % sedan 1987 – från 530 orter till 142. Det gäller främst bruksorter och skilda landsbygdsdistrikt landet runt.

Läget kring järnvägen är med andra ord rent katastrofalt. Det jag saknar i den svenska debatten är dels hur ledande politiker och regeringar redan på 1960- och 1970-talen ansåg att järnvägen inte var en framtida nödvändig transportform – åtminstone inte för gods.

Framtiden förknippades i stället med lastbilstransporter med hjälp av två svenska prestigeföretag – Volvo och Scania.

För att stödja de konkurrensutsatta och innovativa svenska lastbilsföretagen var det viktigt att visa den globala marknaden att vårt land hela tiden underlättade godstransporter på väg och visade upp de två bolagens alla fördelar. Att bygga nya motorvägar och låta järnvägen klara sig med minimalt underhåll och obefintliga framtidsinvesteringar blev därför en logisk konsekvens.

Denna politik hade naturligtvis inte varit möjlig med dagens fakta om klimatkrisen och den globala verkligheten. För min del är den enda rimliga strategin mot framtiden att stödja både järnvägen som oumbärlig transportform och eldrivna lastbilar som ett i många fall nödvändigt och positivt komplement.

Vi vet ju av erfarenhet att de båda trafikslagen kompletterar varandra. Däremot behöver järnvägen få en fördel vid långa transporter och landsbygdens småföretag tillbaka rätten att frakta gods på järnväg!