Cykelvägarna i Sörmland måste ses över

Det är inte bra förhållanden för cykling i Sörmland. Här finns det mycket att göra! Både i tätorter och på landsbygd.

Under all kritik, det tycker Torbjörn Andersson, Stigtomta, åretruntcyklist sedan 55 år. Foto: Privat

Ta exempelvis vägarna från Nyköping till Nävekvarn samt vägen från Nyköping till Trosa. Båda dessa sträckor benämns som ”Utflyktsvägen”. Det gäller då knappast för cyklister då marginalen på respektive väg inte gynnar en cyklist.

Nämnda vägar borde onekligen få en separat cykeldel för ökad cykling av lokalbefolkningen och besökare.

Även vägen från Vrena mot Bettna är i dag inte att betrakta som cykelvänlig. Åtgärd borde onekligen till här också.

Underhåll under all kritik! Sträckan Bergshammar till Svalsta borde onekligen få en omasfaltering, menar skribenten. Foto: Torbjörn Andersson

Och sträckan Ålberga mot Stavsjö.

Det är bara några exempel här i Sörmland.

Det finns säkerligen många fler vägar som borde få inhysa cykeldel.

Vidare har vi underhållet av befintliga cykelvägar som i många fall är bristfällig.

Nyköpings kommun har exempelvis rejält mycket att greppa för omasfaltering inte minst på en rad vägar.

Från kommungränsen där Oxelösund tar vid och in mot stan. Cykelvägarna i Gumsbackeområdet är bedrövliga liksom sträckan Bergshammar till Svalsta.

Cykelvägen från Nyköping till Sjösa bör åtgärdas. Oxelösunds kommun är duktig på underhåll av sina cykelvägar!

Undertecknad har varit i kontakt med nuvarande kommunalråd i Nyköping, Trafikverket, före detta landshövding Beatrice Ask, planerare av cykelvägar i Nyköpings kommun, ansvariga på Region Sörmland för cykling med flera om behovet av åtgärder och förbättring för cykling i Sörmland.

Besöksnäringen i länet borde hänga på i ärendet också tycker man.