Lars Lundquist bor i Norroten och för talan för många vänner och grannar som är missnöjda med farthindrens utformning. Foto: Ulrika Sturén
På bägge vägbulorna syns rejäla skrapmärken efter fordon. Foto: Ulrika Sturén
För höga gupp med vassa kanter, det anser de boende som Sörmlandsbygden pratat med. Foto: Ulrika Sturén
Lars Lundquist. Foto: Ulrika Sturén
Hur högt är ett gupp? Hur långt är ett snöre? Foto: Ulrika Sturén
Bussarna har skrapat i fler gånger, menar de vi pratar med. Foto: Ulrika Sturén
Det är 40 kilometer i timmen på Drottninggatan förbi Hammarvallen i Flen. Foto: Ulrika Sturén

Kritiken: Nya guppen är helt felbyggda

– Folk i Norroten känner sig påhopppade och ledsna, utan att ha blivit tillfrågade. De är besvikna på beslutsgången, säger Lars Lundquist. "Idiotgupp" och "absurt" är andra omdömen om de nya farthindren vid Hammarvallen i Flen.

I maj trillade en första anmälan in hos Flens kommun från en privatperson som menar att ”de nya fartsänkande guppen vid Hammarvallen är vansinnigt dumma.”

Förlängningen av Drottninggatan mellan parkeringen vid eljusspåret och idrottsplatsen fick först ny asfalt, och sedan två fartsänkande gupp.

– Jag vill prata för de som bor här och blir berörda av det här. De flesta är förvånade att man kan bygga ett sånt kraftigt farthinder, där man måste bromsa ner i den låga farten för att köra över, säger Lars Lundquist.

Att det är gupp har han full förståelse för, men dessa är för höga och kantiga, med fordonsslitage som följd.

På bägge vägbulorna syns rejäla skrapmärken efter fordon. Foto: Ulrika Sturén

Hur högt är ett gupp? Hur långt är ett snöre? Foto: Ulrika Sturén

För höga gupp med vassa kanter, det anser de boende som Sörmlandsbygden pratat med. Foto: Ulrika Sturén

Infarten till Flen

För Norrotaborna är det här enda vägen in till Flen. En boende som vill vara anonym kallar dem ”idiotgupp”, och menar att de är för branta och för höga. En sommargäst som mejlade kommunen fick svaret att farthindren ”följer tekniskt standard”.

– Hela ärendet är absurt, man får ingen respons, kommunen bara säger att det är gjort efter konstens alla regler, säger en person som har kört här i över 30 år och har svårt att förstå syftet med guppen.

Människor vittnar om att de drar sig för att köra med hästsläp eller tung motorcykel, de är oroliga för timmerbilar, djurtransporter och räddningstjänst. Lars Lundquist menar dessutom att klimatet påverkas negativt.

– Eftersom folk måste gasa och bromsa ökar koldioxidutsläppen. De med en manuell låda växlar heller inte upp på sträckan emellan utan kör i stället på för högt varv.

Högst tillåtna hastighet är 40 kilometer i timmen, men över guppen är den farten utesluten. På bägge bulorna syns tydliga skrapmärken från fordon. De boende undrar varför kommunen inte byggde ett gångfartsområde på platsen, eftersom det ändå är kontentan. Eller en chikane eller motsvarande avsmalning av vägområdet.

Lars Lundquist. Foto: Ulrika Sturén

Det är 40 kilometer i timmen på Drottninggatan förbi Hammarvallen i Flen. Foto: Ulrika Sturén

Bussarna har skrapat i fler gånger, menar de vi pratar med. Foto: Ulrika Sturén

”Hörde du hur han gasade?”

En torsdag kring lunch står Sörmlandsbygden med Lars Lundquist och följer trafiken, en liten röd bil susar förbi.

– Den där var väldigt mjuk i fjädrarna, eller så var de mer slitna, säger Lars Lundquist.

Den tunga slamsugningsbilen saktar in markant vid farthindret.

– Han gick ner bra i fart, du hörde hur han gasade kraftigt nu?! Då har du ett ganska kraftigt koldioxidutsläpp trots katalysatorn, säger Lars Lundquist.

En liten skåpbil stannar nästan till uppe på guppet.

– Det där var snickarn, han var inte glad!

Från kommunen har Lars Lundquist fått kalla handen.

– Jag får inget svar i telefon, utan det krävs en dator. De svarar inte på brev heller, säger Lars Lundquist.

”Enligt en typritning”

Sörmlandsbygden får svar från Teknik och utemiljö i Flens kommun via mejl:

Är ni själva nöjda med utförandet av farthindren vid Hammarvallen?

”Gång- och cykelpassagerna är utförda enligt en typritning som är väl tilltagen och nyttjas även av andra kommuner.”

Är det rimligt på en 40-sträcka att man måste stanna upp eller bromsa för att skadefritt kunna passera ett fartgupp?

”Ja, det är rimligt att hastigheten på en 40-sträcka anpassas inför ett farthinder.”

Människor som vi pratat med känner sig nonchalerade av kommunen när de påtalat sin oro över guppen, hur bemöter ni den kritiken?

”Det är beklagligt om en del upplever sig nonchalerade, det är inte vår avsikt. Vi tar synpunkter från medborgarna på allvar och vill samtidigt understryka att åtgärden har genomförts för att öka säkerheten för oskyddade trafikanter.

En stockholmare säger att det är det högsta gupp de kört på. ”Jag har aldrig sett en bump som är byggd så här,” säger en annan. Vad är er kommentar kring det?

”Vi har använt en typritning som är väl beprövad och förekommer i andra kommuner. Det är dock olyckligt om upplevelsen är att guppen är ovanligt höga.”


· Sörmlandsbygdens reporter Ulrika Sturén är också bosatt ute i Norroten. Hon kör sedan tidigare helst den lilla grusade smitvägen längs Gårdssjöns inlopp.

· Läs mer: Deras bil gick sönder – vid andra passagen: ”Small till som fasiken i bak”.