Telefonbedrägerier har blivit ett allt större samhällsproblem där kriminella ofta riktar in sig på särskilt sårbara grupper, inte minst äldre. Det kan handla om stora belopp som brottsoffret blir bestulen på – i vissa fall hela livsbesparingar. Man ska inte heller underskatta de skamkänslor som uppstår och hur det påverkar den grundläggande tilltron i samhället.
På regeringens initiativ har arbetet mot telefonbedrägerier snabbats på och i dag stoppas upp till 50 000 misstänkta bedrägerisamtal om dagen, enligt siffror från Post- och telestyrelsen. Men fler åtgärder behövs och vi ska fortsätta arbetet med att motverka bedrägerier över sms, som blivit en allt vanligare metod för kriminella gäng. Nu i sommar skärps även straffen för bedrägerier riktade mot äldre och andra särskilt utsatta grupper.
Samtidigt har aggressiv telefonförsäljning blivit alltmer uppmärksammat, där vissa grupper ofta hamnar i kläm och upplevt att de utsatts för bedrägeriliknande metoder. Vi har bland annat sett exempel på äldre och demenssjuka som känt sig lurade att köpa lotteriprenumerationer.
Även elavtal, mobilabonnemang och lån av pengar har skapat problem i samband med telefonförsäljning, där människor känt sig lurade att köpa tjänster de inte behöver. Det kan exempelvis handla om ensamma äldre som uppskattar att få prata med någon, eller som har svårt att tacka nej till en karismatisk men påträngande försäljare.
Regeringen agerar nu för att komma åt problemen med telefonförsäljning och ska få förslag från Konsumentverket för att stärka konsumentskyddet. Det kan handla om att förbjuda telefonförsäljning inom vissa branscher och av vissa produkter.
Vilseledande och bedrägliga metoder över telefon urholkar den grundläggande tilltron i samhället. Man ska våga svara när det ringer och vi behöver stärka skyddsnätet för de grupper som riskerar att hamna i kläm.