Sörmlands skolpolitiker måste ledas av forskning

Sex av tio lärare anser att skolpolitiska beslut i deras kommun inte lever upp till skollagens krav om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Den svenska skolan står inför flera stora utmaningar: Sjunkande skolresultat, stora klyftor och många obehöriga lärare. Samtidigt fokuserar skoldebatten ofta på ideologiska stridsfrågor som friskolor och betyg, och debatten präglas av åsikter, förenklingar och slagord.

Två exempel är betyg och skolans digitalisering. Numera kan skolor som vill ge betyg redan från årskurs fyra, trots att forskningen säger att tidiga betyg inte nödvändigtvis förbättrar elevernas prestationer, och kan få negativa konsekvenser.

Debatten kring digitala hjälpmedel blir ofta förenklad för eller emot. Det trots att forskningen visar att digitala verktyg kan störa koncentrationen och minska djupläsning, men också fungera som pedagogiska redskap, stärka undervisningen och öka elevernas engagemang.

I den viktiga debatten om svensk skola fattas ofta en samling röster som borde höras mer: Lärarnas och skolforskarnas.

Enligt skollagen ska undervisning och skolutveckling baseras på vetenskaplig grund och präglas av ett vetenskapligt förhållningssätt. Ändå tillåts beslut om svensk skola i alltför stor utsträckning styras av trender och ideologiska övertygelser.

Det visar en ny undersökning där Lärarstiftelsen med hjälp av Sveriges Lärares undersökningspanel frågat lärarna hur väl de anser att skolpolitiska beslut följer skollagens krav på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. En majoritet, 63 procent av lärarna, upplever att beslut rörande skolan i deras kommun i låg eller mycket låg utsträckning följer skollagen.

Forskning tar tid, inte heller löser forskning alla utmaningar i skolan. Det är just detta som gör den värdefull; den ger långsiktiga lösningar på komplexa problem. Skolforskningen utgår också ofta från vardagen i klassrummet, och allt fler lärare deltar i forskningsprojekt som knyter an till elevernas och lärarnas verklighet.

För att lösa problemen i svensk skola behöver vi både fler skolforskare som tar plats i samhällsdebatten och att politiker fattar sina beslut utifrån den kunskap som forskningen ger.

Skolan är för viktig för att styras av politiska utspel och trender.

Skolpolitiken måste bygga på kunskap och lärarnas erfarenheter. Vi uppmanar därför alla kommunpolitiker i Sörmland att basera beslut som rör skolan på forskning. Så kan vi ge våra elever de bästa möjliga förutsättningarna att lyckas – både i skolan och i livet.