Jim Axéns utställning "Troså" kan ses på Galleri Nordostpassagen i Trosa 1–16 juni. Foto: Jim Axén
Självporträtt i Galleri Nordostpassagen, Jim Axén.
Jim Axéns tolkning av SD:s förslag att förbjuda islamistiska symboler, bland annat halvmånen, som är dominant i Trosas stadsvapen.

I lilla ”Troså” tar ingen kulturen på allvar: ”En vitt spridd sjuka”

Den fiktiva orten "Troså" får klä skott för kritiken av kulturpolitiken. – Jag är inte ung längre och kan kosta på mig att raljera och ironisera, säger Jim Axén.

På lördag har utställningen ”Troså” vernissage på Galleri Nordostpassagen i Trosa. Över 50 numrerade verk, plus massa lösa blad, fyller den lilla lokalen.

– Namnet ”Troså” ger mig större frihet och min kritik mer allmängiltighet. Att politiker inte håller armlängds avstånd utan lägger sig i allt beslutsfattande är en vitt spridd sjuka, säger Jim Axén.

Kulturverksamhet förväntas bedrivas ideellt av föreningslivet vars omkostnader ersätts, dock inte själva arbetet, menar han.

Tvivel på verkligheten

– Här satsar man på fysiska aktivitet utav helvete, man snubblar på gymnastikredskap och idrottshallar. Kroppen får vad den vill ha – men knoppen?

Jim Axén, Vagnhärad, är målare och grafiker vars verk finns i samlingar på bland annat Moderna Museet, Göteborgs konstmuseum och Statens konstråd.

– Kulturen formulerar ett tvivel på att verkligheten är som den presenteras, att den bild som präglat oss kanske inte stämmer. I bästa fall ett avantgarde, obegripligt i dag men banalt i morgon.

I ”Troså” är satiren bärande.

– Men nu med satiren har jag hamnat i dåligt sällskap med trollfabriken, det var dålig timing av mig, säger Jim Axén och skrattar.

”Troså” kan ses på Galleri Nordostpassagen i Trosa 1–16 juni.