Den fiktiva orten "Troså" får klä skott för kritiken av kulturpolitiken. – Jag är inte ung längre och kan kosta på mig att raljera och ironisera, säger Jim Axén.
På lördag har utställningen ”Troså” vernissage på Galleri Nordostpassagen i Trosa. Över 50 numrerade verk, plus massa lösa blad, fyller den lilla lokalen.
– Namnet ”Troså” ger mig större frihet och min kritik mer allmängiltighet. Att politiker inte håller armlängds avstånd utan lägger sig i allt beslutsfattande är en vitt spridd sjuka, säger Jim Axén.
Kulturverksamhet förväntas bedrivas ideellt av föreningslivet vars omkostnader ersätts, dock inte själva arbetet, menar han.
Tvivel på verkligheten
– Här satsar man på fysiska aktivitet utav helvete, man snubblar på gymnastikredskap och idrottshallar. Kroppen får vad den vill ha – men knoppen?
Jim Axén, Vagnhärad, är målare och grafiker vars verk finns i samlingar på bland annat Moderna Museet, Göteborgs konstmuseum och Statens konstråd.
– Kulturen formulerar ett tvivel på att verkligheten är som den presenteras, att den bild som präglat oss kanske inte stämmer. I bästa fall ett avantgarde, obegripligt i dag men banalt i morgon.
I ”Troså” är satiren bärande.
– Men nu med satiren har jag hamnat i dåligt sällskap med trollfabriken, det var dålig timing av mig, säger Jim Axén och skrattar.
”Troså” kan ses på Galleri Nordostpassagen i Trosa 1–16 juni.