Fatema Abdulla, Elin Johansson Carlsson och Tomas Ramäng går i nian på Slottsskolan i Vingåker. Foto: Karina frölund
Rektor Magnus Karlsson och bildlärare Therése Rinderud är glada över betygsutvecklingen i Vingåker.

Betygen har gått från botten till rikssnitt

För fem år sedan låg Vingåker på absoluta botten när Skolverket presenterade de officiella siffrorna för niornas meritvärde, det vill säga snittbetyget för kommunens elever i årskurs 9. I år när siffrorna presenteras ligger Vingåker i mitten, på riksgenomsnittet.

Det är en stor höjning från 171,9 i genomsnittligt meritvärde till 215,5, riksgenomsnittet ligger på 216,9. Rektor Magnus Karlsson är nöjd.

– Vi har jobbat hårt, haft bra hjälp av Skolverket och jobbar kollegialt för att utvecklas hela tiden, säger han.

Fatema Abdulla, Elin Johansson Carlsson och Tomas Ramäng som går i 9D på Slottsskolan trivs bra. De säger alla tre att de har en känsla av att lärarna vill deras bästa.

– Lärarna är bra och har en bra attityd, säger Elin.

– Det känns som om lärarna ser en och förstår hur man är som person, säger Fatema.

Det går 250 elever på Slottsskolan. 90 av dem går i nian.

– Vi har inte särskilt mycket läxor, man ska hinna klart under skoltid, det är skönt. Men jag pluggar ändå en del, säger Tomas.

Ringer varningsklockor

Vingåkerspartiet har skrivit en insändare om att det ringer varningsklockor när eleverna höjer sitt meritvärde så mycket på fem år. De har undersökt betygen och säger att endast 32 procent av resultaten vid nationella proven var lika med slutbetyget.

Rektorn säger att han är trygg med att lärarna gör en rättvis betygsbedömning även om inte slutbetyg och nationella prov stämmer överens.

De tre eleverna säger att tycker de är värda sina betyg. Elin säger lärarna räknat in mer än enbart proven i betygen.

Pluggar mycket

– De tittar hur vi jobbar och är bra på att förklara, så man förstår, säger Elin.

Fatema säger att hon pluggar väldigt mycket.

– Säkert flera timmar varje dag. Mamma hade inget jobb och ingen utbildning när vi kom till Sverige. Nu har hon det och är min inspiration. Jag vill gå naturvetenskaplig och vill bli advokat eller tandläkare.

Elin och Tomas pluggar inte lika mycket.

– Jag vill gå bygg eller fordon och pluggar så jag kommer in på någon av de programmen, säger Elin.

Medan Tomas siktar på att bli politiker eller präst.

Tryggare skola

– Vi har en jättebra so-lärare. Jag tror han har inspirerat mig. Jag gillar att hjälpa människor, säger Tomas.

Rektor Magnus Karlsson säger att de ändrat inställning till eleverna och lärandet under de här fem åren.

– Det är vår skyldighet att eleverna ska lyckas, det är vår uppgift. Vi har organiserat oss bättre och vi har bra kontinuitet och det ger trygghet. Lärarna stannar kvar och jag har jobbat här som rektor i drygt fem år, det är något av rekord på senare tid.

Magnus Karlsson säger att 2018 var det många nyanlända som inte kunde språket och drog ner meritpoängen.

– Nu är situationen helt annorlunda. Nu är deras resultat med och höjer det gemensamma resultatet. Språket är nyckeln till allt.

Spela på alla tangenter

De jobbar med språket i alla ämnen. Bildlärare Therese Rinderud har jobbat på Slottsskolan i 25 år. Hon säger att hon själv är tydligare nu.

– Du ser, det är skyltar och information. Man måste kunna bemöta alla elever och tänka på alla elever i planeringen. Man måste spela på alla tangenter, så att säga.

Ny skola

Skolan är bara tre år gammal och Therese Rinderud fick vara med och utforma bildsalen.

– Det är skönt med en ny skola och det bidrar till bra undervisning. Men vi är bättre lärare och nu utbildar vi oss hela tiden på olika sätt, säger hon.