Tusentals flensbor trängdes vid Holmängen när Prins Wilhelm bjöd in till midsommarfest på femtiotalet. Foto: Sjöberg Bildbyrå
Eva Hallin har skrivit om alla som bodde runt Stenhammars slott i Flen. Här står hon bland resterna av dansbanan. Foto: Kay Pettersson
Första dansen var Prins Wilhelms, sedan fylldes dansbanan. Foto: Sjöberg Bildbyrå

Midsommardans på Holmängen

Eva Hallin växte upp i banvaktstugan vid Stenhammars slott i Flen. Hon har gjort en förteckning över alla hus som fanns, samlat på sig bilder och skrivit lite om alla som bodde där på 1950-talet. – Det var väldigt härligt att växa upp där, säger hon.

Hon har tillsammans med Jan-Eric Rosenqvist, som även han växte upp vid Stenhammar, i trädgårdsmästarbostaden, skrivit om 50-talets slottsmiljö.

– Jag lekte med prins Wilhelms barnbarn Cecilia, Cia. Det var en fantastisk miljö. Vi hade hela Stenhammar som lekplats, berättar Eva.

Det var många som arbetade i slottet och runt omkring det. Eva skriver om kammartjänare, hovintendent, hushållerska och förvaltare samt trädgårdsmästare, rättare och fodermarsk.

– Det var tre personer som jobbade i köket. Cia och jag åkte i mathissen som gick upp till matsalen en trappa upp.

Så här års planerade Prins Wilhelm för midsommarfirandet. Eva skriver ”Varje midsommar dukades långbord på den stora grusgården nedanför slottet, då bjöd prinsen alla som arbetade på Stenhammar på kaffe, saft, bullar och kakor. Även vi som bodde i banvaktstugan 534, som inte tillhörde Stenhammar, var bjudna”.

– Det var säkert 200 personer som fikade på slottsbacken. Det kändes väldigt speciellt. Jag kände mig lite utvald. Det var snällt och typiskt prins Wilhelm att bjuda in oss, trots att banvaktstugan inte hörde till slottet.

– Sedan gick vi till Holmängen med spelmanslaget från Flen tillsammans med Prins Wilhelm i täten.

Där restes stången och prinsen satte i skruvarna som höll stången på plats.

– Vi var säkert tio ungar som hjälpte till att klä stången. Det var en speciell stång med flera ringar. Flens idrottsföreningar sålde lotter.

När små grodorna hade kvackat färdigt och björnen gått och lagt sig var det dags för dans. Spelmanslaget öppnade alltid med ”En sjömansvisa” som Prins Wilhelm skrivit texten till.

– Först ut på dansbanan var prinsen. Han dansade ofta första dansen medförvaltarens fru Anna medan tusentals människor stod runtomkring. Sedan sa han, ”Nu måste ni komma och hjälpa till”.

Barndomens midsommarfirande har etsat sig fast i minnet på Eva. Hon berättar att det kunde vara uppåt 8000 personer som firade midsommar på Holmängen.

– Folk gick man ur huse. Det var väldigt roligt. De allra bästa midsommarfiranden jag varit med om.

Banvaktarstugan är riven idag liksom flera andra hus på området. Eva säger att hon har ett bra minne men hon kommer inte ihåg allt. Men det inte hon kom ihåg kom Jan-Eric Rosenqvist ihåg.

– När jag åkte från skolan tog jag med tidningarna hem och delade ut till de som bodde i husen på Stenhammar. Slottets post hämtade Karlsson som skötte stallet.

Texten med bilder har hon lämnat både till förvaltaren och till slottet.

Spalt 1:1

Spalt 1:1 Mobil

”Hej hå hej hå vi nu till gruvan gå” – familjeliv i gruvutställning

Kallt, fuktigt, hårt fysiskt arbete och mörkt – arbetsmiljön vid gruvorna i Åkers Bergslag är tema för årets extrautställning i Gruvmuseet vid Skottvångs Gruva i Gnesta.
På lördag och söndag visas föreställningen "Häxan & Lejonet" på Koordinaten i Oxelösund. Foto: Ali Omar Afrah
Narnia är en värld med konstiga varelser.
Fredrik Pettersson är professor ena stunden och troll nästa.

Fantasymusikal på Koordinaten

Det har varit en lång repetitionstid innan det nu äntligen är dags för premiär. Musikalen "Häxan och Lejonet" visas på Koordinaten i Oxelösund. Ensemblen, som är mellan 10 och 50 år, började repetera hösten 2019.

Då var premiären planerad till april i år, men corona kom emellan.

– Vi fortsatte repetera. Vi var några som träffades och andra var med via ett digitalt program, säger Kulturpedagog Dick Lundberg på Koordinaten.

Han är regissör, skådespelare och allt i allo på Koordinaten-teater och säger att de kommer att fortsätta använda digitala program.

– Är någon det minsta sjuk kan man ju inte vara på plats, men man kan delta digitalt. Är man inte så sjuk kan man ändå se de andra på scen och vara med och säga sina repliker, så repetitionerna fungerar ändå, säger han.

Mira, Elisa och Lee ser fram emot premiären.

– Äntligen, det ska bli kul, men det är också nervöst, säger Mira.

Hon spelar lejonet Aslan och blir knivhuggen av häxan. Under tiden mullrar åskan dramatiskt.

Älskar fantasy

– Det är en bra, sagolik och rolig fantasyhistoria, säger Elicia. Hon spelar en av de fyra syskonen som hamnar i Narnia.

Häxan & Lejonet har ett manus skrivet från en känd fantasybok från 1950. Bokserien handlar om det fiktiva landet Narnia.

– Jag har satt upp den föreställningen förut och jag älskar fantasy. Att flytta våra vanliga problem till en annan värld ger oss möjlighet att se saker och ting i ett annat ljus, säger Dick Lundberg

I föreställningen Häxan & Lejonet evakueras de fyra syskonen Pevensie på grund av andra världskriget och hamnar hos en gammal professor i hans hus ute på landet.

Kör som sjunger

Det yngsta syskonet, Lucy, upptäcker ett förtrollat skåp i ett av rummen i det gamla huset. En ny värld öppnas och de fyra dras in i ett magiskt äventyr.

– Dels är det den klassiska sagans innehåll med strider mellan gott och ont, men också familjekonflikter och vänskap, säger Dick Lundberg.

Det är en musikal. Många av skådespelarna sjunger i föreställningen, men de har också förstärkning av körledare Inga Rausgård och S:ta Katarinakören.

– De har repat in sångerna för sig och vi har repeterat här. Men innan premiären ska vi repetera tillsammans, säger Dick Lundberg.

Krissi Ekman sitter redo med pärmen framför sig och sufflerar skådespelarna.

– Nu är de lite nervösa, men de skärper sig till premiären, säger hon övertygat.

Som i alla lokala amatörteateruppsättningar gör många flera saker i samma föreställning. Krissi Ekman som fixat rekvisita är regiassistent. Fredrik Pettersson står på scen som tankspridd professor eller aggressivt troll men har också snickrat rekvisita.

Juryn, Tom Sandkvist och Joanna Nordin, Sörmlands museum och konstnären Charlotta Alberts på cykel. Foto: Privat
Charlotta Alberts - en av de antagna konstnärerna Foto: Privat

Glädjebeskedet till konstnärer som antagits till årets salong

Bland 600 verk av 213 konstnärer har 117 verk valts ut till Sörmlandssalongen som invigs på Sörmlands museum i november. – Jag är förstås jätteglad att jag har kommit med, säger konstnären Charlotta Alberts som har fått två verk antagna.

Alla verken som har skickats in till Sörmlandssalongen har granskats av en jury bestående av författaren och konstvetaren Tom Sandqvist, curator Joanna Nordin på Sörmlands Museum och Christina Olivecrona som representant för Konstnärernas Riksorganisation KRO. De har gått igenom samtliga konsverk utan att veta vem eller vilka som ligger bakom verken.

När resultatet nu är klart visar det sig att det kommer att finnas en stor blandning av målning, broderi, skulptur, linoleumsnitt, skulpturstickning, fotografi, collage, grafik och stengods, på årets salong som invigs på Sörmlands museum den 7 november.

Trots att Charlotta Alberts är en relativt etalblerad konstnär, med stora oljemålningar, är hon debutant i det här sammanhanget.

– Jag har bott många år i Sörmland och trtos att Sörmlandssalongen är etablerad och har pågått länge har jag inte skickat in några bidrag tidigare, man måste ju ha något av kvalitet att visa, säger hon ödmjukt.

Charlotta Alberts kommer att delta i Sörmlandssalongen med två gigantiska oljeverk som vardera mäter 210 x 140 cm.

– Det ska bli intressant att få se mina verk, som jag jobbat så länge med i min ateljé, i en helt annan publik och offentlig miljö, säger Charlotta.

Samtliga utställda verk kommer efter det att salongen har avslutats att vara till salu.