Vill ha en mänskligare primärvård för pengarna

En replik på förra veckans debattartikeln från regionledningen om vården under coronakrisen.
Regionråden i Sörmland verkar vara mycket nöjda med att allt fler väljer att göra sina vårdbesök digitalt. Det underlättar för personalen men knappast för patienten. Som blir behandlad efter vad som verkar vara förutbestämda sätt. Frågorna som ställs digitalt går sällan att besvara korrekt, patientens tillstånd kan inte besvaras med ja- och nejfrågor. Detta ger inte någon helhetsbild av hälsotillståndet och vad som krävs för åtgärder. Här finns ingen läkare som undrar över bieffekter eller ställer frågor utifrån erfarenhet.
I anslutning till min andra covidspruta så började jag att hosta. Hostmedicin hjälpte inte. Alla mina provvärden var bra. Borde man inte ha funderat på orsaken till hostan. Efter flera kontakter med vården digitalt så slutade varje digital kontakt med att jag hänvisades till min vårdcentral. Flera besök blev jag inte hjälpt av.
Även min egenremiss gick tillbaka till mig som rekommenderades att kontakta min vårdcentral som envisades med att betrakta det som ett hostproblem. Jag gick över till att egenvårda mig. En vän föreslog att luften inomhus kanske var för torr och jag har nu skaffat en luftfuktare och vattenspruta. Vi får se om det hjälper. Jag har varit en lydig medborgare och började tidigt med munskydd. Hur bra var det för luftrören?Allt färre antibiotikarecept har skrivits ut och det är bra. Men hur många är det som borde ha fått det och som fick kämpa med sina infektioner? Det vet vi inte. Men det var lätt för personalen.
Tilliten till adekvat vård har minskat med digitaliseringen. Uppföljningen av patienter som sökt vård missas. ”Husläkarsystemet” fungerar inte. För varje remiss som skrivs ut så får man vänta ibland flera veckor. Och behövs en remiss till en annan mottagning då blir det nya veckors väntetid. Tålamod uppmanas man att ha, men hur länge?
Jag vill ha en mänskligare primärvård för pengarna.

Spalt 1:1

Spalt 1:1 Mobil