Lyssnade till ett samtal på en svensk tågstation när infotavlan annonserade försening och signalfel. Luttrade resenärer har lärt sig att signalfel kan betyda vad som helst – gå snabbt att fixa eller ta hur lång tid som helst. Damen i samtalet bodde i Frankrike och kunde meddela att där fungerar tågtrafiken bra. Men så ägs och drivs den av staten, som slagit fast att tillgång till fungerande kommunikationer är en samhällelig rättighet. Enligt damen.
Här trängs många bolag på ett järnvägsnät som lider av långvarigt eftersatt underhåll. När Statens Järnvägar skulle bli mer som det privata näringslivet med vinstideal och bonussystem visade det sig att dåvarande generaldirektörens fina resultat berott på att de skrotat underhållet. Men det är historia nu.
Trots att tåg är det klimatsmartaste sättet att resa har Tidöpartierna minskat anslagen till järnvägen till förmån för vägunderhåll. Och nu vill de göra flyget konkurrenskraftigare. Idag är det sjukt nog ofta billigare att flyga än att ta tåget!Vad sägs om en satsning på tåg med låga priser, fungerande underhåll och en punktlighet som gör att det är ett alternativ även för den som har tider att passa.
Även om det inte skulle generera direkta vinster så vore det en samhällsekonomiskt god affär i jakten på att minska klimatutsläppen.
Apropå klimatutsläpp så sa landets klimat- och miljöminister till slut ja till att ställa upp i en intervju i SVT:s ”30 minuter”. Många är vi som vill veta hur regeringen ska hantera klimatkrisen, hur de ökande utsläppen efter de minskade kraven på inblandning av biobränsle i drivmedel ska leda till nollutsläpp 2045. Att regeringens klimatplan innehåller ökad reduktionsplikt igen avfärdade ministern med att det bara är beräkningar. Utsläppen går upp nu, men sen ska de gå ner, sa hon. På frågan hur ville hon inte spekulera. Det vore att killgissa.
En ung frispråkig ungdomsförbundsordförande har på nolltid förvandlats till en undanglidande politiker som svarar på annat än det som efterfrågas tills intervjun är slut.
Jisses, vart har politiken tagit vägen? Det enda Pourmokhtari numera verkar säker på är att kärnkraft är lösningen på allt. Och att hon glatt offrar alla sina gamla ideal för en plats i maktens korridorer.Nästa hisnande resa i det lilla landet var när Mr. Skatteplanering, mångmiljardären Roger Akelius plötsligt meddelade att han skulle köpa den största aktieposten i friskolekoncernen Academedia. Han beskriver sig själv som en filantrop med ett stort intresse för pedagogik. Nu ville han förbättra villkoren för lärare och elever.
Allt var frid och fröjd tills han berättade att han ansåg att skattepengarna skulle stanna i skolan och att han skulle arbeta för att de inte skulle gå till aktieutdelningar. Företagets aktie störtdök på börsen och säljaren meddelade efter några dagar att de ville att köpet skulle gå tillbaka.
Så fick vi ta tempen på investerarnas pedagogiska intresse.