Jonna Olsson från Julita gillar känslan av att fara fram i 150-160 km/h på småvägar, så att bilen lättar över krönen och gruset sprutar i kurvorna. När samspelet mellan förare och co-driver funkar perfekt, då trivs hon. Nu satsar hon framåt och vill också fortsätta engagera sig för att få fler tjejer att hitta till motorsporten.
– Motorsport är en mansdominerad värld men samtidigt är det en sport där män och kvinnor i alla åldrar tävlar mot varandra på lika villkor, säger Jonna.
Hon var själv 34 år när hon kontaktade Katrineholms Motorklubb första gången med en tanke om att kanske börja köra rally. Hon tog licensen, både som förare och co-driver. Det blev även licens för banracing och folkrace. I år fyllde hon 40 och tillsammans med team-kamraten Niklas Ledin från Lindesberg, kunde hon ta hem den första SM titeln.
Det ligger mycket bakom en SM satsning. För teamet var det här första gången på den här nivån och de har tagit allt ur egen ficka. I Sverige är det svårt även för de allra bästa att hitta sponsorer.
I hallen trängs hjälmarna på hatthyllan. Rally, folkrace och så enduro när hon vill slappna av och bara ha kul. Motorsporten har blivit en livsstil hon själv valt och ofta går hon direkt från jobbet till garaget hemma på gården som hon fått ärva.
– För att lyckas är samspelet mellan förare och co-driver helt avgörande. När god kommunikation och tillit finns då kan man köra på gränsen till ens yttersta förmåga. Det är där man måste vara för att nå framgång i de stora sammanhangen, säger Jonna.
Nu satsar teamet framåt mot Rally-SM 2022. Jonna fortsätter i rollen som co-driver. Första tävlingen går i januari på Bodens vintervägar. Det är co-drivern som tar hand om allt administrativt före och under tävling. Co-drivern räknar ut hur mycket bränsle som behövs i tanken, det gäller att optimera.
– Det ska bli intressant att se hur elbilar klarar av prestandan jämfört med vanliga bilar i SM. Ur brandsynpunkt finns det idag inget effektivt sätt att släcka en elbilsbrand, så jag förespråkar fortfarande de vanliga bilarna tills problemet är löst, säger Jonna som till vardags är professionell brandskyddstekniker.
Under tävling har hon som co-driver koll på alla fasta tider och läser noterna och vägkartan.
–När co-drivern gör sitt jobb kan föraren slappna av och lägga all fokus på körningen, förklarar hon.
Noterna beskriver vägen som kommer rusande emot dem. Förarens synintryck räcker inte till i så höga hastigheter. För den oinsatta är noterna helt obegripliga men de beskriver sånt som vägens lutning och riktning.
En gång har de kraschat.
– Det är material vi åker med, klart det går sönder ibland. Niklas och jag kom farande i 155 kilometer i timmen på grusväg när vi tappade bromsarna. Bilen for rakt ut i landskapet, vi flög tio meter i luften, landade på nosen, slog i en sten och voltade fyra varv. På några sekunder var det över och vi kunde kliva ur bilen helt oskadda.
Förloppet har de kunnat analysera då det fångades på film av en drönare.
– Skulle jag vara rädd skulle jag inte hålla på med det här, säger hon.
Just nu coachar Jonna två tjejer som kör och det handlar både om praktiska saker inför tävlingar så väl som att vara ett mentalt stöd.
– ”Tänk om jag gör bort mig” är en vanlig rädsla som spärrar vägen för motorintresserade tjejer. Då är det skönt att ha någon att fråga om allt, säger Jonna.
I februari får hon lämna overallen hemma och ta på galastassen för att gå på Bilsportgalan – ett stort årligt event där alla som vunnit större tävlingar bjuds in för att officiellt hyllas. Det är då teamet “på riktigt” tar emot priset som svenska mästare i rally på grus 2021.