Den planerade avverkningen på Tureholmshalvön i Trosa stoppas och Skogsstyrelsen ska göra om och se över vilka försiktighetsmått som behövs.
Karl-Axel Reimer, ordförande i Naturskyddsföreningen Sörmland. Foto: Privat

Föreningen fick rätt mot Skogsstyrelsen

Naturskyddsföreningen i Sörmland fick rätt i Mark- och miljö­överdomstolen och Skogsstyrelsen fick bakläxa, två gånger.– Ett genombrott och en principiellt­ viktig dom, säger Oscar Alarik, chefsjurist på Naturskyddsföreningen.

Det handlar om en planerad avverkning på Tureholmshalvön

i Trosa. Naturskyddsföreningen Sörmland överklagade Skogsstyrelsens samrådsbeslut.

– Skogsstyrelsen krävde varken skyddsåtgärder eller försiktighetsmått trots att 60 procent av området är klassat som nyckel­biotop med skyddsvärda växter och mycket höga naturvärden, säger ordförande i Naturskyddsföreningen Sörmland Karl-Axel Reimer.

Skogsstyrelsen ansåg inte att det gick att överklaga samrådet eftersom det inte hade fattats några beslut. Men myndigheten får bakläxa och Naturskyddsföreningen får rätt, först i mark- och miljödomstolen och nu i överdomstolen.

Skogsstyrelsens underlåtenhet att fatta beslut om försiktighetsmått etc. måste, enligt artikel 9.3

i Århuskonventionen, kunna bli före­mål för överprövning.”

Domstolen stoppade den planerade avverkningen och beslutar­ att Skogsstyrelsen ska göra om och göra rätt. I domen står det att området omfattas av riksintresse för natur och kulturvärden, så myndigheten ska ta ställning till om avverkningen kan tillåtas och, om så är fallet, vilka försiktighetsmått som behöver föreskrivas.

– Vi är glada att avverkningen är stoppad. Vi blev förvånade över att Skogsstyrelsen inte krävt skyddsåtgärder, men vi blev ändå mer förvånade över att myndigheten inte tyckte vi kunde överklaga.

Oscar Alarik på Naturskyddsföreningen säger att det är ett principiellt viktigt beslut eftersom det är väldigt sällan som en miljöorganisation kan överklaga ett beslut om avverkning.

– Av de 60 000 till 65 000 avverkningar som sker i Sverige under­ ett år är det ytterst få, några­ procent, som kräver samråd. I de andra fallen finns det inga beslut att överklaga. Då finns det bara en anmälan om avverkning, säger han.

Spalt 1:1

Spalt 1:1 Mobil

Ingrid och Ove började på ridskolan för 25 år sedan

Ingrid Sjögrund vänder på ridskolehästen Pebbles och sätter fast henne så Ingrid kan borsta. Hon och maken Ove började rida på Trolldals ridskola i Katrineholm för 25 år sedan och tycker det är lika roligt idag.

Samuel skådar många fåglar på cykelavstånd

Samuel Wivstad från Nyköping fastnade för fågelskådning 2016 och sedan dess har intresset bara blivit större. Förra året såg han 222 arter på cykelavstånd från Nyköping vilket gav honom förstaplatsen i Fågelföreningen Tärnans Miljöskådarlista.
Utställning producerad av Sörmlands museum i samarbete med Motorcykelhistoriska klubben Södermanland. Foto: Sörmlands Museum
Semester med mopeden Tempo och mopedkärran Kompis - från Oxelösund.
Katja Geiger var Sveriges första internationellt kända modedesigner med stora internationella framgångar.

Motorkultur när museet öppnar

Sörmlands museum öppnar upp för allmänheten med tre utställningar om fordon, kläder och hantverk. Mopeder och motorcyklar från 50- och 60-talen ger inramningen till utställningen som handlar om en tid då ungdomskulturen slog igenom på allvar.

”Bensinen i blodet” är producerad i samarbete med Motorcykelhistoriska klubben, MCHK, Södermanland.

– Vi har bidragit med mopeder, motorcyklar och en del annat material och information. Museet har byggt upp utställningen. De är proffs och utställningen är jättefin, säger Stefan Andersson, ordförande i klubben.

Sammanlagt ett 30-tal mopeder och motorcyklar finns på plats i Nyköping. Åke Lagerbäck i klubben säger att de visar det som rullade på vägarna på den tiden.

– Husqvarna, Crescent och Monark var populära moppar. Jag har med en Husqvarna Novolette från 1953.

Han berättar att det finns olika skolor när det gäller gamla fordon. En del vill fixa i ordning till nyskick, medan andra vill att det ska synas att grejerna har använts.

– Vi har till exempel med en motorcykel, Fram, från början av 50-talet. Den har ett patinerat bruksskick.

I utställningen visas klassiska fordon, som Husqvarna Silverpil, Monark Blue Fighter, Norton ES, Triumph Trophy, Monark Monarscoot, DKW Hummel med flera.

– Vi saknar amerikanska motocyklar som Harley Davidson och Indian. Vi har inte heller någon japansk motorcykel från den tiden. Men å andra sidan speglar utställningen intresset i vår klubb, säger Åke Lagerbäck.

Förutom att visa upp tidstypiska moppar och hojar är det en utställning om frihet på två hjul. Museet vill fånga ”en tid då ungdomskulturen slog igenom på allvar, då hastigheten på vägarna var fri och Elvis Presley spelades på varje jukebox.”

Museet öppnar upp för allmänheten den 13 april.

– Vi begränsar antalet besökare i hela museet och i de olika utställningarna, berättar Susanna Janfalk, länsmuseichef på Sörmlands museum.

Hon säger att de utökat städrutinerna och satt ut handsprit på flera platser i museet. Det ska finnas information och avståndsmarkeringar så besökarna inte ska behöva undra vad som gäller.

Samtidigt öppnar två andra utställningar, den ena om designkläder och den andra om hantverk.

”Katja of Sweden” handlar om Katja Geiger som var Sveriges första internationellt kända modedesigner. Hennes varumärke Katja of Sweden nådde stora internationella framgångar.

Medan ”Fläta, sticka, tälj till köket” är hantverk av medlemmar i Hemslöjdsföreningen Sörmland och deltagare på Recycle design, Eskilstuna Folkhögskola.

De har tagit sig an den lite kluriga uppgiften att fläta, sticka och tälja till köket. Resultatet är enligt museet fiffigt, lekfullt och oväntat.

Aldrig för sent att höja pensionen

Klarar du dig på omkring 65 procent av lönen? Det får du i pension om du inte gör något för att höja den. Jobbar mer, sparar mer och – framför allt - ser till att ha tjänstepension. Det går lättare om du börjar i tid.

Befarar markskador när timret ska hämtas

Efter den omdiskuterade avverkningen i Brogetorp i Flen vill Naturskyddsföreningen att man fraktar bort timret med mindre maskiner, för att minimera markskadorna i skogen.