Cirkus Telia…

Textstorlek:
Annons:
Det måste vara fel på din telefon. Det tutar upptaget hela tiden.” Jag lyfter på telefonluren. Inte en susning hörs. Jaha ja, då är det dags igen då. I oktober var både telefon och adsl uppkoppling borta i ett par veckor och gjorde livet besvärligt. Jag är filansare o mitt inne i ett stort musikteaterprojekt och är verkligen beroende av att kunna kommunicera digitalt.
Nu är det juldag och jag går in på min mobiltelefon för att anmäla. Och nu börjar cirkusen:
Telia: Vi har tagit emot din felanmälan och felet beräknas vara åtgärdat den 29.12.17.
Torsdag den 28 december kommer meddelande att felet är större och kan ta längre tid att åtgärda.
Den 16 januari får jag meddelandet att felet nu är åtgärdat! Hurra tänker jag men konstaterar snabbt att telefonen är lika stendöd som förut.
Jag gör en ny felanmälan och cirkusen trappas nu upp: jag får en bekräftelse på att felanmälan är registrerad och snabbt därefter ett meddelande att felet nog är ett större kabelfel. Alldeles strax därefter ett meddelande att felet ska vara lagat den 18.1 kl 18.00.
Nu inser jag att Telia har noll koll och närmast är att likna vid ett dårskapens hus. Jag inleder en dialog med Telia som liknar en surrealistisk teaterpjäs eller en scen ur Monthy Python’s Flying Cirkus.
Plötsligt ska telefonen vara lagad den 19.3! Jag får långa haranger om hur svårt det är att åtgärda kabelfel, hur svåra de är att hitta. Samtidigt får min granne Kerstin, som ligger på samma linje, ett meddelande att felet ska var avhjälpt den 19.1 När jag frågar varför vi får olika meddelanden så får jag upplysningen att vi nog inte drabbats av samma fel. Det är nämligen så att från kabelstationen går det ut en kabel som splittras till olika hus. Alltså.
Grannens telefon började naturligtvis inte att fungera den 19:e. Hon ringer upp kundtjänst och får ÄNTLIGEN ett vettigt svar: Eftersom Telia tänker montera ner hela kopparnätet så satsar de inte på att utbilda några tekniker. Vi stackars brukare av fast telefoni får alltså vänta tills någon tekniker har möjlighet att hjälpa oss som är idiotiska nog att vilja bo på landsbygden.
Telia är ett skämt, men ett skämt som går med vinst. Jag läser i Dagens Nyheter den 27 januari att Telia gjort ett starkt bokslut och att de glädjer sina aktieägare med ökad utdelning. På vems bekostnad då, undrar jag? Vad är det för samhälle vi skapat…..
plus: ljuset kommer åter!
minus: hur det politiska debattklimatet blir allt mer rasistiskt.
Marie Selander
Annons: