Enkel idé gav resultat

Alva Larsson i Katrineholm sålde snabbt 50 påsar av sin miljövänliga fruktpåse hon tagit fram i sitt UF-företag. Foto: Karina Frölund
Textstorlek:

– Varje gång du ska köpa frukt eller grönsaker tar du en ny plastpåse, tänk på hur många påsar det blir på ett år, säger Alva Larsson i Katrineholm.
Det var den tanken som lade grunden till hennes företagsidé om återanvändbara fruktpåsar av fisknät.

Annons:
Idén väcktes hemma vid köksbordet.
– Vi pratade om miljö och kom in på plastpåsarna som man automatiskt tar vid frukten. Det blir väldigt många plastpåsar under loppet av ett år, säger Alva.
Det var ett bra problem att börja med, sedan gällde det att komma på ett material som inte väger något men som ändå är slitstarkt.
– Jag började med en prototyp i garn, men det var svårt att forma. Det skulle vara något som är platt när det inte används och som kan expandera när det behövs.
Då är fisknät enklare och inte så dyrt att köpa in. Hon blev sponsrad av sin mamma och pappa på 45 kvadratmeter finskt fisknät som de beställde på nätet.
– Jag ville ha lite stil på påsarna så jag köpte hampasnöre att dra ihop dem med och en svart påsstängare.
Hon har varit med på två mässor i Katrineholm och sålde snabbt 50 påsar.
– En kund hörde av sig efteråt och sa ”Jag älskar dina påsar”.
Alva går andra året på gymnasiets ekonomiprogram i Katrineholm. Under det året ska de starta, driva och lägga ner ett företag.
Skolornas och elevernas intresse för Ung Företagsamhet ökar. Det här läsåret driver 1134 gymnasieelever UF-företag i Sörmland. Det är en ökning med 341 jämfört förra året, enligt organisationen Ung Företagsamhet.
Josefin Bengtsson, regionchef för Ung Företagsamhet i Sörmland säger att de ser en ökad trend med produkter med miljötanke bakom.
– Även när det gäller produkter eller tjänster som inte är direkt kopplade till miljön har eleverna ofta ett hållbarhetstänk bakom, säger Josefin Bengtsson.
Hon tror det kan vara en generationsfråga.
– Det kan vara så att milleniegenerationen är medveten och engagerad. Tidigare år har företagen ofta handlat om välgörenhet.
UF-företagen kan tävla regionalt i länet i olika kategorier för att sedan bli kvalificerade för SM i Ung Företagsamhet. En av kategorierna är Hållbart Företagande.
– De som tävlar ska ha en företagsidé där miljöhänsyn och/eller socialt engagemang förenats med ekonomisk lönsamhet. Företaget ska arbeta ekologiskt hållbart, miljömedvetet och resurssnålt.
I Alvas klass är det ganska många som satsat på miljöprodukter eller produkter med bra budskap.
Hon blev förvånad över att få så bra respons och att många kunder verkligen engagerar sig när de väljer produkter.
– Ju mer miljömedveten man blir desto mer ser man sammanhanget. Det är som ett pussel där varje bit ger något till helheten.
Karina Frölund
Annons: