Kemilektionen blir kul

I mitten står klassens kemilärare Anna Karlsson och leder experimentet som heter "Störst kommer först" och där man ska separera färger. Foto: Lena Magnergård
Textstorlek:

Det är knäpptyst i rummet. 16 par ögon är fokuserade och det är svårt att tro att vi just nu bevittnar en kemilektion med åttondeklassare. Men så är det.
– Det är faktiskt kul, säger Simon, samtidigt som han försöker fånga upp exakt sju droppar av den blå vätskan.

Annons:
Det är kemins dag. Ett arrangemang som IKEM, Innovations- och Kemiindustrierna i Sverige, har hittat på. Syftet är att sprida kunskaper och förståelse för utvecklingen av förnybara råvaror, en så kallad grön omställning. Temat är också BlåGul kemi i år.
– Blått och Gult, som i svenska flaggan, och deras kombination, Grönt, som i gröna råvaror, säger Louise Fornander på IKEM.
Men i Eskilstuna är det läraren Anna Karlsson som handleder sin åttondeklass. Att kemi skulle vara tråkigt med bara en massa formler verkar ingen av eleverna i klassen hålla med om. Tvärtom.
Under en lektionstimme ska eleverna hinna med tre blå-gula expriment. Det första heter ”Störst går först”. Det handlar om två molekyler om gör hushållsfärgen grön men frågan är om färgerna separeras, vad händer då? Vilken färg går först?
Alla hjälps åt under exprimentet. Den gröna färgen seperareas genom en kolonn med gel. Dropparna samlas upp i små rör. Och nu framstår det tydligt vad som händer.
– Först kommer gula droppar, säger Ella.
Fröken, som heter Anna Karlsson och har arbetat på skolan sedan 2001, förklarar att det beror på att de större molekylerna kommer först och i det här fallet är det de gula.
– Nu kommer det blått, ropar Kalle, och sträcker fram ett nytt rör för att fånga upp dropparna.
Till slut har klassen samlat dropparna i tio små behållare som man nu lägger på bordet. Det bilar en färgpalett från gult till blått. Och häller man dem samman igen blir alltså färgen grön.
Sedan är det dags för nya prov. Inte en enda kemisk formel har nämnts i rummet. Kemi har blivit till praktiska övningar. Och klassens lärare förklarar:
– Kemi är viktigt. Visste ni att kemiindustrin står för 17 procent av den svenska exporten? Och om man lägger till plastindustrin ökar exportandelen till 23 procent. Förresten hur kan det sägar på ett annat sätt?
– En fjärdedel!
– Precis, och så fick vi in lite matte på köpet också.
Anna Karlsson är inte bara lärare i Kemi utan har alla NO-ämnen på skolan samt matte. Ett ämne som fler och fler blir intresserade av.
– Det verkar som om det förr var nästan legitimt att säga att ”matte är svårt, det begriper jag inte” men nu vet vi att matte handlar bara om att plugga. Plugga för att förstå och lära sig. Det är inte svårare än andra ämnen, utan kräver kanske bara lite mer diciplin.
Lena Magnergård
Annons: