Vilt på virtuell vinterväg

Mejram Abdul Hadi hinner bromsa och undviker en älgkrock i den unika viltsimulatorn. Foto: Eva-Lotta Eriksson
Textstorlek:

​Du glider fram på en landsväg när en älgfamilj plötsligt kliver ut framför bilen. Kan du undvika en krock?

Annons:

Det scenariot fick eleverna på Duveholmsgymnasiet prova när Älgskadefondsföreningen kom till Katrineholm med sin världsunika viltsimulator.

– Troligtvis är det här den första portabla viltsimulatorn i världen, säger Boris Karlkvist från föreningen.

Med den vill de minska vilt-olyckorna genom att visa hur plötsligt en olycka kan inträffa.

Hastighetsmätaren kryper upp mot 90-strecket, vilket är maxhastigheten för denna virtuella vinterväg. Snön ligger i drivor längs vägkanten, trots att verklighetens sol ger en behagligt vårvärme utanför.

Reaktionstiden är bra bland de som prövar, många landar på en sekund blankt.

– Men nu sitter de och är medvetna om att något kommer att hända, så är det inte i vanliga fall, poängterar Boris.

Och trots den korta reaktionstiden hinner bilen rulla många meter innan den stannar.

Mejram Abdul Hadi lyckas få den att stanna precis framför älgarna. Hon tyckte simuleringen gav en realistisk upplevelse.

– Det surrade under fötterna som en vanlig bil, och det pirrade i magen. Fast jag tittade innan så jag visste typ var de skulle komma och försökte vara förberedd, säger hon.

Boris är imponerad av ungdomarna, trots att de inte har samma rutin som erfarna förare.

– Många av de unga i dag har hållit sig i sin körbana, många erfarna förare gör inte det. En del har testat flera gånger, men går ändå över i andra körbanan för att försöka undvika en kollision.

Men konsekvenserna kan bli det motsatta. Om man svänger i samma riktning som djuren är på väg i, kan det innebära att man ”hinner ikapp” dem istället för att glida förbi bakom. Dessutom kan man få ett möte samtidigt som djuren visar sig.

– Det är bättre att bromsa kraftigt i sin egen körfil, säger Boris.

Möter man en älg och en krock är oundviklig ska man helst sikta på bakdelen. Dels för att 60 procent av djurets vikt finns i främre delen av kroppen, dels för att undvika att framben och horn kommer in i bilen genom exempelvis en trasig vindruta.

– Får man in frambenen kan de sparka sönder mycket, eller döda, säger Boris.

Annons: