Det kan löna sig att ringa

Textstorlek:
Annons:

Min fru och jag abonnerar på ett tv-paket som heter ”Lagom”. Det sägs ju att lagom är bäst. Fast så värst lagom är vårt paket nog inte ändå eftersom vi har ett slags tilläggspaket med bland annat ett antal filmkanaler. Då leverantören är den äldsta och mest namnkunniga teleoperatören i landet har jag räknat med att vi som kunder kan lita på att behandlas seriöst.

Häromdagen fick vi ett brev från telebolaget. Det inleddes med att en affärsansvarig förklarade sig vara stolt över att kunna erbjuda oss ”tv-tjänsten som har Sveriges nöjdaste privatkunder”. Enligt rubriken skulle det bli ”förändringar” i tjänsten. Det visade sig att ”förändringar” i det här fallet var en saftig prishöjning. Till att börja med.

Avgiften för vårt ”paket” skulle bli 719 kronor i månaden. Jag hade visserligen dålig koll på vad vi betalar, men ska det kosta så här mycket ska vi under alla omständigheter ha ett mindre paket i fortsättningen.

Hade vi frågor var vi välkomna att ringa kundtjänst, men jag kände mig inte särskilt välkommen när jag försökte. Efter det att jag lyssnat mig fram till att trycka på rätt knapp för mitt ärende hamnade jag i telefonkö. Väntetiden beräknades till 29 minuter.

Jag väntade. Och väntade. Fick sedan veta att vi i dag betalar 540 kronor i månaden och mannen jag talade med sade sig först hålla med om att det var en kraftig prishöjning. Sedan sade han att vi måste betala 828 kronor i månaden. Att jag flera gånger upprepade att det står 719 kronor i brevet hjälpte inte. Han höjde rösten: ”Ditt abonnemang kostar 828 kronor!”

Då vill jag ta bort en del tjänster, sade jag. Då kopplades jag vidare till en säljare. Förklarade vad jag ville. Han ställde ett antal frågor. Sist undrade han om vi var nöjda med tjänsterna för övrigt, bortsett från kostnaden. Visst. Vänta lite, ska se vad jag kan göra sade han. Tio sekunder senare sa han: ”Du får samma tjänster som du har nu plus några sportkanaler för 359 kronor i månaden”!

Plötsligt hade den kraftiga prishöjningen förvandlats till en rejäl sänkning! Enda kravet var att jag band abonnemanget i tolv månader. Förklaringen jag fick var, att jag som trogen kund under många år hade rätt till en bonus.

Jag sa inte det jag (miss)tänkte: det där hittade du på just nu. Jag brydde mig inte heller om att fråga hur många som ringer och klagar och hur många som bara protesterar tyst för sig själva och bara betalar. För jag var ganska nöjd. Mitt telefonsamtal blev ju rätt lönsamt.

I mitt stilla sinne undrar jag om det här är teleföretagets sätt att skaffa sig ”Sveriges nöjdaste privatkunder”. Det vill säga, att först avisera en kraftig prishöjning för att i stället sänka priset rejält för dem som klagar.

Krister Wistbacka

Annons: