Skrämmer fram pengar

Dorotea fick flera påminnelse om att betala något hon inte beställt.
Textstorlek:

​”Tack för din beställning. Här är första leveransen av din prenumeration”. Så stod det på fakturan som damp ner i brevlådan hos Dorotea i juni förra året tillsammans med en salva som skulle bota ledsmärtor.
När inkassokraven med hot om Kronofogden kom började mardrömmen.
– Allt jag gjorde var att fylla i en enkät. Någon salva var det inte tal om, säger Dorotea 80 år, som har stridit hårt för att få rätt.

Annons:

När hon fick en faktura på posten som avsåg portot på en gratis ledsalva och början på en prenumeration, började hon ana oråd.

– Jag är både docent och sjukvårdsutbildad. Om jag hade ledbesvär skulle jag gå till doktorn, inte beställa salvor på internet, säger hon.

Efter en tid kom en påminnelse från företaget Pro-shopper som skickat salvan. Då tröttnade Dorotea som kontaktade bolaget och bestred fakturan. Efter ytterligare påminnelser som även de bestreds och paket som hon aldrig hämtade ut skickade hon tillbaka fakturorna med rekommenderad post tillsammans med ett brev där hon förklarade att hon aldrig gjort någon beställning.

Därmed var saken ur världen. Trodde hon.

Men snart kom det första kravet från inkassobolaget Alektum.

– Jag både mejlade och ringde Alektum. Killen på Alektum var mycket otrevlig och sa att fordran var riktig då jag deltagit i en enkät och godkänt prenumerationen. Men jag har aldrig någonsin ingått något avtal, säger Dorotea upprört.

Och något avtal på salva kunde heller inte Alektum uppvisa, trots att Dorotea flera gånger begärde att få se ett sådant. I stället för det beställningsbevis hon frågat efter skickade handläggaren på Alektum en annons för salvan Atroflex plus till henne.

När Alektum så småningom hotade med Kronofogden kände sig Dorotea ändå tvingad att betala kravet. Trots att inkassobolaget inte tydligt kunde visa att hon beställt något. Och trots att Dorotea redan från början bestridit alla fakturor hon fått från Pro-shopper.

– Jag kände mig hotad. Jag har aldrig haft någon betalningsanmärkning i hela mitt 80-åriga liv, jag vill inte hamna hos Kronofogden.

Företaget bakom salvan som kallar sig för Pro-shopper heter egentligen Modern Health Group och adressen till företaget går till en postbox i Tallin. Vid närmare granskning visar det sig att det är samma bolag som tidigare gick under namnet Healthzone med adress i Danmark, och som 2012 starkt kritiserades för att sälja falska bantningspreparat.

Då inkom över 100 anmälningar till Konsumentverket där drabbade bland annat berättade om liknande ”enkätundersökningar” som resulterade i prenumerationer utan att några beställningar gjorts. Företaget förbjöds att göra reklam för bantningspreparatet i Aftonbladet.

– Bluff och båg, sa Konsumentverkets jurist Henrik Örnstedt om pillret.

Efter bantningsskandalen bytte företaget namn och heter sedan 2013 Modern Health Group.

Henrik Örnstedt bekräftar att myndigheten fått in flera klagomål som gäller Pro-shopper.

– Hävdar ett inkassobolag att det finns ett avtal då får de helt enkelt visa det. Om det inte finns ett tydligt avtal så bör inte inkassobolaget driva saken vidare. Vi får in en del anmälningar från personer som hävdar att de inte har beställt något från sådana här typer av företag och det är ofta från Alektum som inkassokraven kommer, säger Örnstedt.

När vi kontaktar Alektum för att fråga om varför de väljer att driva in fakturor från det kritiserade företaget svarar företagets VD Anders Svensson att Doroteas ärende har handlagts dåligt.

– Med facit i hand kunde ärendet skötts bättre, det är osnyggt när det blir såhär. Processen skulle kunnat avslutats mycket tidigare. Fast juridiskt sett har vi inte gjort något fel.

Varför väljer Alektum att driva in fakturor från ett företag som anmäldes över 100 gånger till konsumentverket 2012?

– Min uppfattning är att vi inte får in fler klagomål på det här företaget än något annat.

Vad har Alektum för krav på de företag ni väljer att arbeta för?

– Vi ställer stora krav, till exempel en hel och ren hemsida och att det är lätt för kunderna att kontakta kundtjänst. Om vi anser att en borgenär inte sköter sig så tackar vi nej. Med anledning av det du uppmärksammar oss på kommer vi att göra en fördjupad kontroll av de ärenden vi inkasserar från Pro-shopper och därefter ta en dialog med bolaget om hur samarbetet ska fortsätta.

– Vi lovar att återbetala den summan Dorotea har betalt till Alektum. Som goodwill, avslutar Anders Svensson.

Dorotea är lättad

– Jag vet att jag har rätt, jag har haft rätt hela tiden. Jag hoppas att inte fler drabbas säger hon.

Michael Mårtensson

 

Fakta: Så skyddar du dig mot prenumerationsfällor på nätet 

Det finns många av prenumerationsfällor på nätet och det finns alla möjliga konstiga aktörer.

– Man ska passa sig för enkäter och frågeformulär. Det kan vara en fälla, säger juristen Henrik Örnstedt.

Läs alltid det finstilta riktigt noga

Ange inte ditt kortnummer

Var allmänt vaksam.

Om du får fakturor utan ha beställt något, bestrid dem hela vägen till Kronofogden. Så länge du bestrider får du ingen betalningsanmärkning.

Du har ingen skyldighet att skicka tillbaka produkter om du inte har beställt dem och inkassobolag bör enligt god inkassosed inte fortsätta att driva fodringar från tveksamma aktörer.

Inkassolagen §8

En inkassoåtgärd bör inte vidtas om det finns sannolika skäl för att en fodran inte är lagligen grundad eller om fodran annars framstår som obefogad.

Annons: