Noter är rallyns melodi

Textstorlek:

​”Vi hoppade 34 meter vid Colins Crest”, säger Christer Carlsson från Katrineholm. Förra helgen var han kartläsare, eller co-driver, vid Svenska Rallyt. Vid ratten på sin Ford Fiesta R5 satt Fredrik Alsdal från Arboga.

Annons:

Colins Crest är det mest spektakulära hoppet under Svenska Rallyt. Att hoppa längst just där är en tävling i tävlingen. I år blev det nytt rekord när norske Eyvind Brynildsen hoppade 45 meter i sin Ford Fiesta, en meter längre än förra årets längdhoppare belgaren Thierry Neuville och elva meter längre än Christer och Fredrik.

– Det är en speciell känsla när man kommer från rakan mot portalen vid Colins Crest. Det gäller att inte ligga för långt ut för då landar man i diket, säger Christer.

Där, mitt i skogen vid Vargåsen, samlas över 8 000 mer eller mindre galna fans till en fest utan like. Här finns stora VIP-lounger, storbildsskärm över vägen, DJ, tävlingar och happenings.

– Det är otroligt roligt att se. Det är en stor, mycket speciell och otroligt entusiastisk publik.

Det svenska rallyt är en av 14 deltävlingar i rally-VM. Det var tredje gången Christer åkte Svenska Rallyt, men det var första gången han var med i VM-klass.

– Skillnaden var ganska stor. Det var mycket roligare att åka VM-klass. Annars känner man sig mer som utfyllnad, men nu var vi med i tävlingen, säger han.

Christer har varit kartläsare åt sisådär en 40 olika förare genom åren. Det här var första gången han åkte med Fredrik.

– Han ville ha med mig eftersom jag har rutin. Han ville ha någon som kunde pusha på honom. Då gäller det att kunna se hans kapacitet i kombination med underlaget och vägen. Jag kan inte enbart säga – kör snabbare.

Som kartläsare ska man inte bara berätta när nästa krök kommer, se till att ha beställt det italienska bränslet och ha koll på transporttiderna mellan sträckorna, utan det gäller att kunna läsa vägen och peppa föraren. Alla som kör vill naturligtvis ha kartan, eller egentligen noterna, lästa på sitt sätt.

De beställde dem av en annan kartläsare som åkte sträckorna en vecka i förväg. Sedan rekognoserade Christer och Fredrik sträckorna med noterna i handen innan tävlingen och rättade till det de eventuellt inte tyckte stämde. En svag böj uppfattas inte riktigt likadant av alla och när det går fort gäller det att förstå varandra.

– En gång, för flera år sedan, åkte jag en tävling med en kille som ifrågasatte allt. Han missuppfattade och litade inte på mig, det blev nästan farligt. Det är nog enda gången jag blivit arg under en tävling, då skrek jag – nu får du lyssna!

– Honom kommer jag aldrig att åka med igen.

Men så var det inte med Fredrik, även om de åkte i diket på fredagen.

– Varken Fredrik eller jag vet varför, men plötsligt tappade bilen greppet i en halvskarp kurva. Vi var snart uppe på vägen igen och bilen var hel. Publiken är enormt positiv och knuffade upp oss ur diket direkt.

Vädret var ett stort orosmoment dagarna innan tävlingen startade. Blask och barmark, men stämningen blev lite bättre när det utlovades minusgrader. Under natten till fredagen åkte de förhoppningsfulla arrangörerna med fem tankbilar, skrapade vägen och hällde på vatten för att vägbanan skulle frysa. Det ska nämligen vara snö och is på ett vinterrally i Sverige, inte grus och gräs.

– Det var tur att det blev kallare. Det blev helt okej, betydligt bättre än på torsdagen, säger Christer.

Målsättningen för Fredrik och Christer var att ha så roligt som möjligt och att njuta av åka i Sveriges största rally.

– Det gjorde vi också, det var kul.

De kom i mål som nummer 32 av 38. Vinnaren, fransmannen Sébastien Ogier körde nio sekunder snabbare än de på varje kilometer.

– Proffsen i toppen har rally som levebröd. På de kurviga partierna kör alla ungefär lika snabbt. Det som skiljer agnarna från vetet är hastigheten på raksträckorna och på de långa svepande kurvorna.

Efter snöbrist och inställda etapper har det varit en överhängande fara att rallyt ska tappa sin VM-status. Men ungefär samtidigt som segraren korades avgjordes också Svenska Rallyts framtid. Efter glädjebeskedet att ett nytt treårsavtal var tecknat med WRC-organisationen kunde rally-Sverige andas ut. Nu gäller ”bara” för arrangörerna att infria löftet om ett snösäkert rally kommande tre år.

Christer kan återgå att koncentrera sig på SM. Tillsammans med föraren Niklas Hägg har han tagit SM-guld två gånger. På den första av årets sju deltävlingar kom de trea. Nästa vecka är det dags igen för deltävling nummer två, Östersund Winter Rally.

Annons: