Jonna Olsson: ”Motorsport behöver fler tjejer”

 Jonna Olsson började köra rally för två år sedan och är nu ansvarig för damsektionen på Katrineholms motorklubb. FOTO: Eva-Lotta Eriksson
Textstorlek:

Jag är 34 år och började köra rally för två år sedan, det visar att det aldrig är för sent att börja, säger Jonna Olsson som brinner för att locka fler tjejer till motorsporten.
– Har man intresset så behövs inte mycket mer, man kan börja när som helst.

Annons:

Jonna Olsson märker att det finns ett ökat intresse för motorsport bland tjejer.

– Tjejdelen växer och allt fler kommer fram, med det går sakta och det är fortfarande en mansdominerad sport.

Det tycker hon är synd.

– Tjejer är duktiga på att köra bil, säger hon.

– Killar är mer för attack och chansningar, medan tjejerna är mer taktiska och eftertänksamma i början, men när man har kört tillräckligt länge släpper de spärrarna också.

Många tjejer inom motorsporten har vuxit upp med pappor, farfäder eller morfäder som har kört. Har man inte det, kan det vara svårt att som tjej ta steget att börja med motorsport, men Jonnas tips är att kontakta en lokal klubb.

Själv är hon ansvarig för damsektionen på Katrineholms motorklubb och svarar gärna på alla möjliga frågor, ingen är för dum för att ställas.

– Men det är svårt att nå ut till tjejer och få dem att våga.

Därför kommer klubben anordna ett öppet hus den 12 april där besökarna kan titta på bilar, prova skyddsutrustning och se hur det är att fara fram i höga hastigheter, fast från passagerarsätet.

Själv började Jonna köra rally för två år sedan.

– Jag älskar att köra bil och märkte att jag gärna åkte fort.

– Det är farten jag tycker om, och att kunna hantera bilen i höga farter. Det kräver mycket av föraren att så snabbt som möjligt ta en kurva för att ta sig till nästa och sedan i mål. Ingen sträcka är den andra lik.

Även om kartläsaren sitter i sätet bredvid och berättar vad som händer längre fram på vägen, måste man hela tiden vara alert och beredd att parera om det inte blir som man tänkt.

På rallytävlingar kan det till exempel finnas åskådare som inte respekterar avgränsningarna, utan står alldeles för nära vägkanten.

– Det är jättejobbigt när man kör och det står folk i väggrenen. Även om vi är rallyförare är det inte alltid man kan styra bilen om man får sladd i hög fart.

Förra året började Jonna köra folkrace, som ett komplement till rallykörandet.

– Där är det fler bilar på en bana, och det tillåts en viss plåtkontakt. Det blir lite tuffare och adrenalinet pumpar på ett annat sätt.

I år kommer hon antagligen börja köra Team legend också, banracing som körs i små bilar bygga av 1200-kubiks motorcykelmotorer.

– I dag finns det ingen tjej som tävlar inom det.

I garaget står bilarna i vinterdvala. Tidigare har Jonna kört rally med en standardbil, men i år väntar en mer modifierad version. Folkracebilen är kvar från förra säsongen, men som förare kan man aldrig vara säker på att få behålla sin bil efter en tävling.

– Det finns inga garantier att du får med dig bilen hem. Efter tävlingen får den som vill lägga anbud och då säljs bilen för en fast kostnad på 6 500 kronor, berättar Jonna.

– Därför har de flesta som håller på med folkrace flera bilar hemma.

Förut hade folkrace ett rykte om sig som skrotbilsrace, men i dag lägger många ner mycket möda och pengar på sina bilar.

– Till viss del är folk beredda att lägga mer pengar för att få bättre effekt och kraft i bilarna, så visst finns det bilar som är värda mer än 6 500. Man lägger ner sin själ och sitt hjärta och hoppas få ha kvar den.

Samtidigt innebär det att den som vill börja med folkrace inte behöver bygga en egen bil från grunden, utan kan köpa en.

– Folkrace är en bra inkörsport, det eller folkrace sprint där man inte har någon direktkontakt utan ska köra snabbast möjligt på en bana.

Eva-Lotta Eriksson


Annons: