Tema: Företag & Framtid

Sportbilstillverkaren nappade på deras idé

Med sitt skolföretag Wapa Design har Andreas Åkesson och Pierre Wigardt tillverkat en klocka som säljs hos supersprtbilsföretaget Koenigseggs webbutik. FOTO: Eva-Lotta Eriksson
Textstorlek:

Många tycker att vi har åstadkommit mycket på kort tid, säger Andreas Åkesson.
Tillsammans med klasskompisen Pierre Wigardt driver han UF-företaget som säljer sina egentillverkade väggklockor i supersportbilsföretaget Koenigseggs webbutik.

Annons:

Andreas Åkesson och Pierre Wigardt går tredje året på Teknikprogrammet med inriktning mot design, på Nyköpings gymnasium. Som en del av utbildningen driver de under året UF-företaget Wapa Design, där de har tagit fram en klocka som säljs i webbshopen för Koenigsegg, ett svenskt företag som tillverkar exklusiva supersportbilar.

– Vi har skickat ner den första klockan till Koenigsegg. De ska ta med den till Genève på en stor bilmässa, för att hänga i sin monter, säger Andreas.

Klockorna består av delvis frostat plexiglas framför en kolfiberskiva, utformat som bilmärkets loggotyp.

På baksidan har de ett aluminiumhölje för att dölja urverket och på visarna har de graverat in företagsnamnet.

Plexiglaset behandlar de själva med en lasermaskin som graverar och beskär skivorna.

– I början tog det två timmar att gravera, nu har vi utvecklat metoden så det tar bara 40 minuter, säger Andreas.

– Totalt tar det ungefär en timme per klocka eftersom vi kan köra olika maskiner samtidigt, säger Pierre.

Produktionen sker i Gripenskolans lokaler.

De saker de inte har kunnat göra själva har de fått leta upp rätt leverantör till.

– Det gäller att hitta rätt produkt till rätt pris, vi har inte tagit billigast möjligt, säger Pierre.

Kolfiberdelen kommer till exempel från samma företag som Koenigsegg anlitar.

– Vi vill ha det bästa, och det är inte många i Sverige som tillverkar kolfibrer, säger Pierre.

Att använda sig av kolfiber till klockorna känns som ett logiskt val.

– Det är det material som Koenigsegg i huvudsak använder till sina bilar. Det är ett lätt och starkt material, säger Pierre.

De här killarna har tänkt på det mesta och har varit inkopplade i nästan varje del av produkt- skapandet. Till och med skummet, som ska skydda klockan i förpackningen, har de ritat själva med ett 3D-modellsprogram och sedan låtit leverantören tillverka den.

– Att driva företag handlar inte bara om att producera, utan om att leta leverantörer och skriva bland annat affärsplaner och rapporter, säger Andreas.

– Och det är mycket tänkande. Det räcker inte att ha en bra idé, utan det finns många problem som måste lösas kring den idé man har.

Det var killarnas egna intresse för Koenigsegg som fick dem att vilja göra något kopplat till märket. Första idén kläcktes redan förra våren, och det var att göra nyckelringar.

Idén utvecklades sedan till en väggklocka, och den första prototypen var klar till påsk 2014. När UF-kursen sedan började på hösten satsade killarna fullhjärtat på att göra klockan bättre, och kontaktade företaget för att fråga om de kunde sälja klockan i deras webbshop.

Det fick de göra, så länge som produkten matchade företagets sinne för kvalitet.

– Sedan förra våren har vi gått igenom alla delar på klockan och gjort dem bättre, säger Andreas.

Till exempel har de lyckats förbättra utseendet på gravyren.

– Vi har säkert stått i hundra timmar och provat ut vad som ger bäst resultat i lasern, säger Pierre.

– Och vi har sett att det bland annat skiljer sig mellan plexiglas och plexiglas, säger Andreas.

Avtalet med Koenigsegg blev klart i januari och först då vågade killarna beställa det material som behövdes. Flera urtavlor i plexiglas är redan klara. Nu väntar killarna bara på de sista delarna innan de kan börja plocka ihop och skicka iväg de färdiga klockorna.

Deras program har kravet att eleverna själva ska ta fram och tillverka en egen produkt till sitt företag.

– Det här är en av de roligaste kurser vi läst, men det tar mycket tid om man vill göra det riktigt bra, säger Andreas.

Pierre berättar att det från början är en 100-poängskurs, men att han har kombinerat den med tre andra kurser så att han totalt lägger 400 poäng på företaget, men ändå går många timmar fritid åt.

– Men det är kul också, så det gör inget om man stannar kvar fem timmar efter skolan, säger han.

Snart är skolåret slut och därmed är också företagets tid över.

– Det kommer att avvecklas i maj eller juni, men det lutar åt att vi startar upp det som riktigt företag igen. Om det blir aktiebolag, handelsbolag eller enskild firma vet vi inte än, säger Andreas.

Då kan det också handla om att producera andra produkter.

– Vi kommer på nya idéer hela tiden, säger Pierre.

Tanken på att låta företaget återuppstå efter UF-tiden har funnits med länge. Till exempel när de valde namn.

– Många UF-företag tar namn som speglar produkten, säger Andreas.

– Men vi ville inte låsa produkten i namnet, säger Pierre.

Eva-Lotta Eriksson

 

FAKTA – UF 

Ung företagsamhet har som målsättning att utbilda unga i entreprenörskap.

Under gymnasietiden kan elever under ett läsår starta, driva och avveckla ett eget företag i en 100-poängskurs.

UF-företagen tar själva fram en affärsidé, genomför marknadsundersökningar och säljer riskkapitalsedlar för att skapa startkapital.

Sedan 1980 har över 300 000 elever startat UF-företag i Sverige. Under läsåret 2014-2015 driver nästan 25000 elever 7 600 företag.

 

Annons: