Stigtomtaortens Hembygdsförening, cykelturer

Textstorlek:
Annons:

Under juli månad har vi haft cykelturer fem torsdagskvällar med start vid ICA Nära i Stigtomta. Den 3 juli hade vi lite svalt och regnet hängde i luften då vi åkte en blomsterrunda på 8 km runt f d flygplatsen. Vi såg bl a ängsklocka, blåeld och rödblära. Yngve Larsson berättade om traktens hus. Vid den nyrustade tiondeboden vid prästgården drack vi vårt kaffe.

Den 10 juli fick vi medvind och värmande sol på vår kvällstur till den vackra Trollholmen i hagarna vid Fyrsjö. Den turen blev 12 km. Vi tittade också på fornlämningarna vid Goglunda och platsen för den gamla flygfyren för postflyget. Fyren fungerade en gång som vägledning för postflyget Stockholm – Malmö. Många minnen hade vi att dela om olika badplatser i Yngaren.

Nästa torsdagskväll trampade vi den gamla gångstigen från idrottsparken till Bärbovägen. Tänk så många flickor som följts hem den vägen efter dansen i parken. Där knöts ibland livslånga band. Vi cyklade förbi Kavlinge där det nu byggs för fullt. I hagen vid Tallstugan berättade Anna Maria Bengtsson om linets beredning vid den gamla bråkgropen. Sedan cyklade vi genom skogen och förbi Nystugan och såg på potatisgröpper. Potatisen låg väl köldskyddad i markens mosand. Gröpper som var 1,5 – 2 m djupa fylldes på hösten och under våren kunde man hämta upp finfin potatis och sälja på torget eller till kunder i Nyköping.

Den 24 juli passerade vi åter idrottsparken men åkte sen till Rogsta där vi tog gamla landsvägen mot Drögsta. Vi fick lite historia till livs, om Vallersta krog, som förutom krog var skjutsstation och brände brännvin till försäljning. I hagarna utmed landsvägen finns många fornlämningar. I Drögsta allé där den gamla vägen gick vidare mot Nykyrka kyrka står en gammal milsten från 1779. Vägen fortsatte sen genom skogsbacken förbi Hormesta skola och till Nykyrka kyrka. På vägrenen i skugga av björkarna fikade vi. Nöjda för kvällen trampade vi hemåt på den gamla grusvägen där så många nött sina skosulor på väg till arbete eller skola tidigare.
Sista cykelrundan gick förbi Kisängs stugområde. Vi mätte upp en tall som Kurt Oscarsson har observerat länge. Tallen har en omkrets på 3,6 m vid en meters höjd. Tidigare har fiskgjusen haft bo här i den imponerande tallkronan. Vi cyklade en del av den gamla landsvägen mot Århammar. Så tittade vi in på ”Gröna Rosendal” och beundrade de fina trädgårdsodlingarna hos Pernilla Bergström. Kvällen avslutades vid grunden för torpet Kattkällan.
Cykelturer det är härligt det!