Avcabbat ska det vara

Textstorlek:

Vad kan vara mer sommar i bilväg än att åka cabriolet? Sörmlandsbygden tog en fika med regionens Mazda Miata-entusiaster.

Annons:

Klrr, klrr. Det klirrar från kaffekopparna. Det är måndag eftermiddag och klockan visar 16.07. Medlemmar ur Mazda Miata-klubben har samlats vid Markans café i Strömsholm för gemensam avfärd till Westerqwarn.

Men först väntar fika.

– Vi ses här varje måndag innan vi åker in, säger Susanne Karlsson och slår sig ner i den svarta trädgårdsstolen.

– Det SKA fikas. Det sociala är viktigt, påpekar Göran Johansson.

På parkeringen står fyra Miator och blänker i solen. En av dem, en vinröd, är Görans, en annan, en mörkblå, är Susannes.

Susanne har ägt sin sedan 2013 och är idag ansvarig för regionens Mazda Miata-klubb. Exakt hur många som kör Miata i Mälardalen är oklart, men Susanne har lyckats kartlägga omkring 50 personer.

– På måndagsträffarna brukar det komma folk från lite olika håll: Sörmland, Västmanland, Örebro… Jag skulle säga att klubben handlar om 50 procent bilar och 50 procent socialt umgänge, säger Susanne.

Men vi kanske ska ta det från början. Vad är Mazda Miata?

Mazda Miata, eller MX-5 som den också kallas, är en japansk sportbil och tillika en modern klassiker. Modellen visades för första gången på bilsalongen i Chicago 1989 och finns till dags dato i fyra ”generationer”, varav den senaste kom 2015.

Den lilla sportbilen är oerhört populär. Du har säkert sett en förresten – 2016 passerade Mazda drömgränsen en miljon sålda Miator världen över.

Vad populariteten beror på kan såklart diskuteras, men många brukar lyfta fram modellens chassi, låga vikt och sportiga köregenskaper.

– Jag gillar hela konceptet. Motorn har bra respons. Och så är de inte så dyra heller, säger Jan-Olov Hjortsberg.

– Att köra Miata är det roligaste jag gjort. Låt mig säga så här: har du åkt in i en rondell vill du aldrig åka ur, säger Toivo Vellbäck, som kört Mazda Miata i fem år.

Men så har vi det här med taket också. Eller rättare sagt avsaknaden av tak. Mazda Miata är nämligen en tvåsitsig cabriolet. Modellen går att få med antingen sufflett eller nedfällbart plåttak.

Vilket man väljer beror på tycker och smak, men en sak är säker – kör man Miata kör man med taket nere.

– Det är väldigt sällan som jag har taket uppe. Då ska det regna i sådana fall. Annars kör jag alltid nedcabbat, säger Susanne och visar en tidig bild från i våras. Då ersattes tak över huvudet med dunjacka och långkalsonger.

– Det är något speciellt med friheten av att åka cabriolet. Det är en speciell känsla. Du kan höra fågelsången, känna dofter… du kommer nära naturen. För min del behöver det inte gå så vansinnigt fort heller. Lite lagom är bäst, säger Stig Andersson.

Klockan tickar på. Allt fler ekipage ansluter. Ett fikabord blir två. Medlemmar från både Askersund, Kungsör, Örebro, Västerås, Strängnäs, Eskilstuna, Hallstahammar och Fellingsbro dyker upp.

Under sommarhalvåret försöker sektionen i Mälardalen att träffas en gång i månaden, borträknat måndagsträffarna, för att göra gemensamma dagsturer. Ofta möts de upp på macken på Västerleden i Eskilstuna.

Att bo kring Mälaren är tacksamt. Här finns många fina vägar om man åker liten, körglad sportbil.

– Vägarna över Björsund är en favorit. Det finns många bra småvägar i Strängnästrakten. Harpsund och Flodafors är också bra, säger Susanne.

– Det finns många fina vägar i Västmanland och kring Örebro också, säger Göran.

Uret slår 16.40 och det är dags att börja tänka på refrängen. Undertecknad behöver förbereda en fotosession och åker därför i förväg och parkerar min bil på Westerqwarn. På vägen tillbaka får jag skjuts med Göran. Dags för ”Miata-magin” att bekänna färg.

Jag tråcklar mig ner i den låga och korta sportbilen och vi börjar rulla. Fartvinden grabbar tag i håret och det viner i kupén.

– Den trivs bäst på högre varv, säger Göran växlar ner och trycker till på gaspedalen. Motorn morrar till, bakdäcken greppar tag om asfalten och jag trycks lätt bak mot ryggstödet. Den låga Mazdan känns för en sekund som en gokart.

Vi skrattar båda två.

– Det här är hur roligt som helst, säger Göran.

När vi kommer tillbaka kan vi räkna till elva Miator på parkeringen – nytt rekord för en måndagsträff. Susanne tar en bild och lägger upp på den svenska Mazda Miata-klubbens facebooksida – en klubb som i år fyller 25 år.

Övriga deltagare hoppar in i sina bilar, och i gemensam trupp beger vi oss till Westerqwarn. En efter en rullar Miatorna in på grönområdet vid restaurangen som tack vare det strålande vädret är så gott som fullt. Här står ett antal Saabar, Volvos, amerikanska muskelbilar och italienska sportbilar. Miata-klubben ställer upp sig på en rad.

En skäggig besökare fäller en kommentar om att ”här kommer frisörsbilarna”. En annan man, en före detta Miata-ägare kommer fram och pratar. Han ångrar faktiskt lite å sin sida att han sålde bilen.

”Har man en gång kört en – sen är man fast”, hörs någon säga på avstånd.

Annons: