Fixar egen postgång

Textstorlek:

– Det har blivit ohållbart att skicka sperma för semin med Post Nord så vi var tvungna att hitta en egen lösning, säger Johan Eriksson, hingsthållare vid Flenmo egendom utanför Mellösa.

Han och Maria Krüger Eriksson driver verksamhet med såväl egna som inackorderade fölston, samt hingst- och seminstation. Från måndag kommer de, liksom många andra hingsthållare i Sverige, att skicka transportsperma med budbil.

– Den måste komma fram inom 24 timmar för att vi ska kunna garantera kvaliteten, säger Maria Krüger Eriksson.

I den nya postförordning som trädde i kraft i år garanterar inte PostNord längre att de expressförsändelser som skickas med kommer fram dagen efter.

Leveransen kan ta upp till två dagar, vilket alltså är för lång tid att transportera sperma.

– Det har varit struligt förut på lördagar och helgdagar. Nu blir det bara mer och mer osäkert, så vi tror på den här lösning istället, säger Johan Eriksson.

Föreningen Svenska hingsthållare, som organiserar hingsthållare inom travhästavel, löste problemet genom ett avtal med en privat aktör, Mats Hästtransport AB.

Företaget organiserar en transportkedja med bilar som trafikerar fastställda turlistor, så transportsperma kommer att hämtas upp tre dagar i veckan och levereras dagen efter, oavsett om det är helg eller vardag.

Det som ska över Gävle och på Gotland får flygas.

– Det blir lite dyrare på vardagar, men billigare än de lösningar vi tidigare haft för helger. Dessutom levereras det till dörren, säger Johan Eriksson.

Det är inte enbart hingsthållare inom travet utan turlistan omfattar också flertalet SWB-anslutna stuterier inom ridhästaveln.

Priserna på ett strå/dos varierar beroende på vad det är för hingst som levererat, men det handlar om tusentals kronor i varje förpackning.

Under säsongen, från mars till augusti skickas sammanlagt skickas 15 000 seminlådor runt i Sverige.