Däckbranschen vill ändra lagen om dubbdäck

Textstorlek:

Det är högtryck i däckverkstäderna. Senast den 15 april ska dubbdäcken av. Men branschen vill se en lagändring.

– Behovet har funnits länge men har aldrig varit mer aktuellt än i år, säger Ulrik Jönsson, ordförande i branschorganet Däckspecialisternas riksförbund.

Det har varit en snörik vinter. Och i vissa delar av landet kommer nu våren snabbt. Den 15 april ska dubbdäcken tas av enligt regelverket, om det inte fortfarande är vinterväglag.

I södra delarna av landet förlänger nu många verkstäder öppettiderna.

– Det ringer hela tiden. Det är vädret som orsakat det. Vi skulle kunna jobba dygnet runt, säger Tommy Swärdh, platschef på TH Pettersson i Göteborg, en av landets äldsta däckverkstäder.

När vintern hållit sitt grepp länge och våren kommer snabbt blir trycket hos däckverkstäderna större än vanligt.

– Det är inte så att lagen kan styra vädret. Reglerna har varit tokiga hela tiden, säger Ulrik Jönsson.

Som det nu är ges bilisterna två månaders flexibilitet på hösten från den dag det är tillåtet med dubbdäck till den dag det är obligatoriskt med vinterdäck. På våren däremot är flexibiliteten bara 15 dagar, från den 31 mars till den 15 april.

Och däckbranschen gillar inte hur lagen är formulerad.

– Med lite enkel matematik kan man se att flexibiliteten är mycket sämre på våren. Ändå är ju Sverige lika långt på våren som på hösten, säger Ulrik Jönsson.

Däckbranschen menar att med ökad flexibilitet skulle man ge bilförare mer eget ansvar. Då kommer dubbdäcken av när man inte längre behöver dem och det kan sammantaget leda till minskad dubbdäcksanvändning.

Infrastrukturministern stänger inte dörren för en lagändring.

– Jag tror inte skiftestiderna för vinterdäck är en politisk stridsfråga. Jag vill gärna lyssna på den professionella däckbranschens råd, säger Tomas Eneroth (S) till TT.

Han framhåller att trafiksäkerheten är det viktigaste och tycker inte att det skulle vara ett bekymmer att göra en översyn och titta på förändrade tider om det finns ett behov.

– Vi kanske får vänja oss vid sena vintrar. Skulle det visa sig att nuvarande regler inte är tillräckliga har jag inga bekymmer med att titta vidare på frågan, säger han.