69-åringen cruisar vidare

Textstorlek:

Från raggarbil till flådigt lyxåk. I 51 år har kärleken bestått mellan Tommy Sköld och hans Lincoln Cosmopolitan från 1949 och fler år lär det bli.
Den är inte till salu, säger Katrineholmsbon.

För tillfället står den över fem och en halv meter långa bilen hemma i garaget och väntar på att det ska bli torrt ute på vägarna.

– Vi tar bara ut den när det är fint väder, säger Tommy.

Det förstår man när man ser bilen. Nästa år fyller ”Cosmon” 70 år men med tanke på skicket skulle den lika gärna kunnat ha rullat av produktionsbandet i Dearborn, Michigan så sent som i går. Lacken blänker och inredningen är röd och fräsch.

Annat var det när Tommy la beslag på pärlan.

Historien om Tommy och den röda ”Cosmon” tar sin början i 60-talets Stockholm.

Tommy är uppvuxen i Solna och har alltid haft ett stort motorintresse. 1967 hyrde han och fem kompisar in sig i en stor gammal lada som användes som garage. I ladan kunde kompisgänget skruva ostört och flera projekt tog vid.

– Två av killarna jobbade på Volvo och en annan var lackerare. Det blev som en yrkesskola. Själv lagade jag rost till en början, säger Tommy.

Cosmon ägdes vid den här tidpunkten av ett av traktens raggargäng. Den var lackad i blå metallic och omgjord.

Förste ägaren hade kört bilen enbart på sommaren och när den såldes vidare 1962 hade bilen gått 4000 mil. I raggarnas händer bytte den ägare flera gånger, krockades, blev av med listerna och fick inredningen omklädd i pipstoppad skinnimitation.

Tommy var på raggarna flera gånger om att han ville köpa bilen men fick alltid ett nej som svar. ”De skulle aldrig sälja den”, hette det.

– Men en dag kom jag och en polare åkandes i Huvudsta och då stog de på en parkering och vinkade in oss. Bilen hade inte gått igenom besiktningen och de frågade om jag inte ville köpa bilen. De skulle ha tusen spänn, så jag och polaren delade på det. En vecka senare var felen fixade och bilen besiktad, säger Tommy.

Senare på hösten ’67 köpte Tommy ut kompisen, men det skulle dröja ända fram till 1975 innan Lincolnen rullade igen. Dels för att det tog tid att göra i ordning bilen, riva ut allt och få tag i alla originaldelar, men framför allt för att Tommy hade flera andra bilprojekt vid sidan om – bland annat två Chevroleter.

Tommy har ägt ett 15-tal bilar genom åren, många amerikanska, men även flera Volvo.

– I fyra år ägde jag också en Lincoln Continental Mark II men som jag aldrig körde. Den byggdes bara i 3000 exemplar mellan 1956-1957 eftersom den var för dyr att tillverka. Ny kostade den 10 000 dollar vilket var att jämföra med en Rolls Royce, säger Tommy.

Tommy körde sin ”Cosmo” för första gången på väg till Motorhistoriska sällskapets 10-årsjubileum på Sundbyholm 1975, och sedan dess har den varit honom trogen.

Cosmopolitan var Lincolns lyxmodell när den debuterade 1949 och på utrustningslistan finns bland annat hydrauliska fönsterrutor, hydraulisk soffa fram, fotstöd för passagerarna bak samt ”självmordsdörrar”.

– Den är otroligt skön att köra, framför allt sedan jag satte på radialdäcken. Det blev som natt och dag, säger Tommy.

Vad var det med modellen som tilltalade dig?

– Jag gillar den lite bulliga formgivningen. Modellen är originell och det är inte många som känner igen den. När jag köpte den 1967 var det den enda Cosmopolitanen i Sverige.

Det brukar bli många reaktioner när Tommy och frun Eva visar sig ute på vägarna. När de körde Prins Bertil Memorian för några år sedan kom det fram en amerikanare och frågade vad det var för årsmodell – han hade aldrig sett en likadan bil i USA. En annan gång höll en busschaufför på att tappa hakan.

– Vi var i Värmland och stog och väntade vid ett rödljus när en buss kom emot oss. Jag såg att chauffören stirrade på bilen för att se vad det var för något men när han passerade oss slog han ut med armarna – han kunde inte lista ut det. Det var lite roligt och vi garvade, säger Tommy.