Fiolbyggaren från Kila

Textstorlek:

Att bygga en fiol är bland det svåraste man kan ge sig på inom hantverk och instrumenttillverkning, det räknas som stor konst.
–Jag tycker att jag gör ett konstverk när jag gör stråkinstrument, något man kan både njuta av att se och att lyssna på, säger Christer Berglund.

Han är violinbyggmästare med ateljé i Uppsala, men är född och uppvuxen i Ålberga utanför Nyköping.

– Pappa var båtbyggare i Oxelösund, och jag praktiserade där som sommarjobbare. Men jag ville snickra fina detaljer, göra något konstnärligt, säger han.

Christers första instrument var en nyckelharpa som han också spelade på. Med den sökte han och kom in vid Hantverkets Folkhögskola i Leksand. Utbildningen varade i fyra år fram till 1990 då han kunde visa upp en egenhändigt byggd fiol.

– Jag var intresserad av både trämaterialet och av att spela fiol, men hantverksintresset var starkast.

Att bygga ett stråkinstrument kräver känsla för trä, minutiös noggrannhet och uthållighet vid tillverkningsprocessen. Men framför allt anlag och stor fallenhet för ett yrke där alla sinnen måste samverka.

Trä är ett levande material som reagerar på luftfuktighet som man måste förhålla sig till.

– 1700-talet var fiolens guldålder och jag håller mig till de traditionella träslagen och formerna.

Ett vinnande koncept, alltså. En fiol består av olika mjuka och hårda material, locket är av gran, botten, sargen och stallet av lönn och greppbrädan av ebenholts.

Det är cirka sjuttio delar som ska anpassas till varandra. Dessutom har fiollacken, som är elastisk, en stor inverkan på det slutliga resultatet i fiolens ton.

– Man måste inte kunna spela, men det är en fördel. Många som vill ha en handbyggd fiol har önskemål om klangen och hur den ska bära i salen, säger Christer.

Hästtaglet till stråkarna är från mongolisk ponnyhingst, samma typ av tagel som använts under många hundra år till stråkar. Det går åt cirka 150 strån av det runda håret för att tagla en stråke.

En handgjord fiol kostar över 100 000 kronor och de flesta som beställer instrument av Christer är yrkesmusiker. Han restaurerar också gamla instrument från olika delar av världen.

Fiolbyggandet är ett hantverk där Christer även får tillverka egna verktyg som knivar, mallar och många andra små hjälpverktyg. Nu renoverar han en cello från 1800-talet samtidigt som han bygger en altfiol.

– Jag gillar variationen i att bygga nytt och renovera. När man restaurerar ett stråkinstrument använder man så många originaldelar som möjligt.

Under 90-talet arbetade han i New York med att renovera gamla instrument hos William L Monical, en auktoritet i branschen. Bland annat dokumenterade Christer ”The Axelrod Stradivari Quartet”, en samling av fyra Stradivarius fioler, två violiner, en viola (altviolin) en violoncell (cello), alla från slutet på sexton och början på sjuttonhundratalet. En minst sagt dyrbar samling som värderades till 50 miljoner dollar i försäkringsvärde 1997.

– Jag tycker om mitt arbete, det är en bra kombination av kärleken till konsten och musiken, säger han.

Fiolhistoria

Från slutet på 1500-talet var fiolbyggandets centrum Italien med Antoni Stradivari, född i Cremona (1644-1737) där han verkade hela sitt liv. Han är den mest kända fiolbyggare som även utvecklade fiolen och satte tonen. Efter 1800-talet förändrades fiolen då en kraftigare ton och en annan spelteknik utvecklades.

 

Berny Gustafson/Karina Frölund