Skotta snö på rätt sätt

Värmer du upp ordentligt, och använder rätt teknik när du skottar, kan du undvika ont i ryggen efteråt. Foto: Thinkstock
Textstorlek:

Alla har vi nog någon gång skottat – och drabbats av ont i ryggen. Men vad kan man göra för att undvika ryggskott vid snöskottning? Anton Nilsson, fysioterapeut vid vårdcentralen i Oxelösund, reder ut några frågetecken.

Annons:
Enligt Nilsson handlar det om att börja i rätt ände. Om man vill undvika att skada sig är uppvärmning a och o.
– Ser du snöskottning som någon form av träning, vilket många gör, då är det uppvärmning som behövs om du vill undvika muskelsträckningar, säger Anton Nilsson.
Hur gör man då för att värma upp? Det finns flera olika sätt, och det behöver inte vara så svårt.
– Regeln är att du ska bli varm i kroppen. Du kan exempelvis ta ut rörligheten i ryggen innan du börjar skotta. Ska du stå och rotera din rygg, ja då är det såna övningarna du behöver göra. Använder du en skyffel som du skjuter framför dig, då är det kanske benen du ska värma upp innan. Antingen med en kort joggingtur eller med några benböj innan du börjar köra, säger Anton Nilsson
Han berättar att den vanligaste åkomman han och de andra fysioterapeuterna i Oxelösund stöter på kopplat till snöskotttning är det som i folkmun kallas ryggskott – det vill säga muskulära spänningar nära ryggraden.
Inte helt ovanligt är att de som söker hjälp ofta har en annars stillasittande vardag.
– Det finns de som går ut och skottar snö i flera timmar när de i övrigt har en inaktiv livsstil. Då får man en överbelastningsskada som vad som helst, säger Anton Nilsson.
Tipset när man väl skottar är att använda sunt förnuft: böja på benen och tänka på ryggen. Vanlig lyftteknik är det som gäller, så länge du inte använder den mer ergonomiska snöskyffeln som går att skjuta framför dig.
– Givetvis ska du böja på benen och inte vrida ryggen när du slänger iväg snön. Använd benen istället, de är en tåligare del på kroppen. Och lyft inte blöt snö med ryggen heller, utan använd benen först helt enkelt, säger Anton Nilsson.
– Det gäller att ha lite sunt förnuft. De flesta vet hur man ska göra när man ska lyfta någonting, men när det kommer till snöskottning har man helt glömt bort det för att man vill att det ska ske snabbt.
Har man drabbats av ryggskott är tipset enkelt: ta en promenad på 30 minuter några dagar i följd. Då kommer det onda att gå över med tiden.
– Det handlar om att få igång blodcirkulationen i det aktuella området. Då avtar besvären med tiden – förutsatt att du inte överbelastar det området igen, säger Anton Nilsson.
Fakta: Ryggskott
Ryggskott, lumbago acuta, kommer ofta plötsligt, till exempel i samband med ett lyft eller en sidovridning. Du känner smärta och en låsning i ryggen med kramp i ryggmusklerna. Smärtan kan vara skärande, huggande eller molande. I vissa fall kan det kännas som om ryggen håller på att gå av.
Källa: 1177.se
Erik Inge
Annons: