Ger energi i höstmörkret

Hösten kan upplevas mörk, grå och trist, därför levererar vi några tips på hur man kan få energi även i november.
Textstorlek:

Om du inte hör till dem som njuter av höstmörkret och får energi av snålblåst och regn kommer här lite ovetenskapliga tips som ska ge energi på hösten.

Så här års är det många som funderar på vitamintillskott, dagsljuslampor och middagslur. Vad som helst bara för att piggna till igen.
Vet du inte var du ska börja? Sörmlandsbygden har sökt runt i cyberrymden i jakt på de bästa energitipsen.
Mat:
Havregryn – havregrynsgröt med torkad frukt och nötter ger en omedelbar energiboost. Av den anledningen är det en rekommenderad frukostmat, då det ger oss energin vi behöver för att starta dagen och hålla oss aktiva.
Havregryn är otroliga eftersom de innehåller mycket fiber och bra kolhydrater, vilka ger ifrån sig hälsosam energi.
Bananer – Känner du dig höstdeppig? Bananer innehåller aminosyran tryptofan som i studier visat sig göra gott för minnet samt förbättra humöret.
Spenat – Känner du dig hängig kan du lida av hjärnbrist. Då gör spenat susen! Eller grönkål för den delen. Gröna grönsaker tenderar att innehåla mycket järn. Kanske är det dags för en tallrik spenatsoppa?
Fisk – på hösten och vintern exponeras vi för mindre solljus vilket gör att vi blir tröttare. Mindre soljus = mindre d-vitamin. Ett tips för att fylla på d-vitamindepåerna är därför att äta fisk
Själen:
Vänner – forskning visar att ensamhet är ett hot mot hälsan, så vattna de vänner du har och om du inte har några – skaffa nya. Språkvänner, gå en kurs, nätdejta – möjligheterna är oändliga.
Något att se fram emot – boka bio, resa, teater, konsert eller varför inte en middag med andra?
Odla ett nytt intresse – prova något nytt. Det kan vara stickning, dragspel eller djur och natur – du bestämmer. Att få lite omväxling är aldrig fel.
Kroppen:
Yoga – de uråldriga övningarna sägs ha många positiva effekter. Enligt hemsidan yogobe.com detoxar det din kropp och förbättrar din koncentration – bland mycket annat.
Promenader – att motionera är överhuvudaget bra om man känner sig trött. Att motionera fyller på energiförrådet och bidrar dessutom till bättre nattsömn.
Musik – det finns forskning som visar att musik väcker positiva känslor och minskar stresshormonet kortisol. Och det oberoende av vilken genre du lyssnar på.
Prylar:
Färgglada kläder – strunta i modet. Välj en egen färgglad linje. Kanske sticka en färgsprakande mössa?
Ljusterapilampa – forskarna är oense, men en del menar på att ljusterapilampan hjälper mot exempelvis depression.