Den schyssta tygkassen

Tote-ally UF:s tygkasse blir det miljövänliga alternativet till den vanliga plastpåsen. Förhoppningsvis gör den debut i november. Tills dess får Sörmlandsbygdens egen slitna variant duga som fotorekvisita. Engelska ordet "Tote" betyder tygpåse på svenska. Därav företagsnamnet Tote-ally. Foto: Erik Inge
Textstorlek:

En snygg, praktisk tygkasse som passar alla – som man kan köpa med gott samvete. Där har du en sammanfattning av UF-företaget Tote-allys affärsidé.
– Vi siktar på 400 sålda kassar innan läsåret är slut, säger vd:n Janna Sohlin.

UF-företaget, som består av Janna Sohlin och systrarna Ellinor och Emelie Malmqvist har bara funnits i drygt en månad, men ekonomigymnasisterna har redan långt gående planer för sitt Tote-ally-varumärke.
Trion berättar engagerat om konceptet bakom deras tygkasse.
– Den ska vara svart, och med ett vitt tryck på framsidan. Vi har tänkt oss en kompass. Vi vill att kassen ska passa alla, man som kvinna, gammal som ung, säger Janna Sohlin.
– Den ska också vara så pass snygg att den passar i olika situationer, tillägger Emelie.
Affärsidén föddes tidigare i somras när flera kända butikskedjor gick ihop och höjde priserna på sina plastkassar i syfte att minska plastkonsumtionen.
Det fick Tote-ally UF att reagera – och haka på.
– Vi hade först tänkt tillverka och sälja ljus, men när vi kom på det här kändes det både rätt och aktuellt, säger Janna.
UF-företaget befinner sig just nu i uppstarten. En affärsplan är gjord, och som ni hör är konceptet klart, men någon faktisk tygpåse finns ännu inte.
Trion för i nuläget en dialog med ett företag som distribuerar tygkassar om ett eventuellt samarbete. Kassen som Tote-ally spanat in är både miljövänlig och fair trade-märkt.
– Vi ska få hem ett provexemplar som vi ska testa att trycka på. Går det bra ska vi beställa fler, säger Janna.
Tryckt och klar är tygkassen tänkt att kosta runt 100 kronor styck, men då går tio kronor direkt till Barncancerfonden.
Trion lägger ner oerhört mycket tid på sitt företag. Uppemot åtta timmar i veckan, och då är bara lite mer än hälften lektionstid. Men det verkar inte störa Janna, Emelie och Ellinor som tvärtom njuter av stunden.
– Det är verkligen jättekul att driva ett företag. Det var för det här som jag valde ekonomiprogrammet från början, säger Emelie.
– Man lär sig också väldigt mycket av att starta ett företag. Från att komma på idéer till att samarbeta med andra, säger Janna.
Framtidsplanen för Tote-ally är redan utstakad.
– Målet är att driva företaget vidare efter studenten och fortsätta utveckla vår produkt, säger Ellinor.
– Jag tror absolut att vi kan bredda vårt sortiment. Kanske med fler påsar, tryck och fler färger, säger Janna.
Erik Inge