Citybanan underlättar

På måndag, 10 juni, klockan 05.00 släpps de första tågen på Citybanan på.
Textstorlek:

På måndag tas den nya Citybanan i bruk. Det kommer att underlätta för pendlare och resenärer som åker mellan Stockholm och Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna.

Annons:
Många av problemen med SJs förseningar beror, enligt företaget, på att dagens järnvägsspår söder om Stockholms central inte räcker till. På måndag, när Citybanan öppnar, flyttar alla pendeltåg ner under jord.
Det innebär mer plats på spåren för regionaltåg, fjärrtåg och godståg. Förhoppningsvis kan då alla tåg gå tätare och bli punktligare. Förhoppningsvis!
Det är nio år sedan det första spadataget togs till det som skulle bli Citybanan. Det har med tiden blivit Sveriges mest komplexa infrastrukturprojekt någonsin.
Bland annat handlar den nya Citybanan om byggnation av en pendeltågstunnel mellan Tomteboda och Stockholms södra samt om att bygga två nya stationer, Stockholm Odenplan och Stockholm City. Stockholm Odenplan ersätter Karlbergs station.
De nya stationerna knyter ihop pendeltåg och tunnelbana så att byten blir enklare. På så sätt möjliggörs snabba, smidiga och miljövänliga resor för såväl pendeltågsresenärer som övriga tågresenärer.
För Sörmlandspendlarna innebär det att regionaltågen inte ska stöta på lika många problem när de glider in i Stockholm. Stoppen har under de senaste fem åren varit nästan mer vardag än ovanligt.
Nu när dels byggnationerna är avslutade dels pendeltågen inte längre delar spår ska resorna gå smidigare. Tidigare har också, vid problem, pendeltågen prioriterats och fått köra först vilket har drabbat långväga SJ-pendlare hårt.
Antalet tågturer kommer till hösten att bli fler, vilket resenärer på sträckan mellan Stockholm och Nyköping får märka av. Dessutom kommer det att bli fler dubbelspår på resan mellan Eskilstuna och Stockholm från hösten 2018.
Lena Magnergård
Annons: