Bygger på lagarbete

Textstorlek:

Katrineholm – Det var lite jobbigt och prestigeladdat att bygga och programmera roboten, säger Ömer Ali Ismail på Tallåsskolan i Katrineholm.
Hans klasskamrat och medtävlare Robin Olsson håller med. På tävlingsbanan gjorde deras robot nästan allt den skulle under regiontävlingen First Lego League i Katrineholm.

Under flera veckor har nio lag från grundskolor i Gnesta, Flen och Katrineholm ägnat tid, tankeverksamhet och kraft åt förberedelser för tävlingen.

Det är ett åtta veckor långt projektarbete som initieras av KomTek, kommunernas tekniska motsvarighet till musik- eller kulturskolan, och det avslutas med robottävlingen.

– Det var svårt att programmera allt perfekt, men det är faktiskt roligt att den fungerar så bra, säger Albin Tillnell på Södra skolan i Katrineholm efter deras andra tävlingsomgång.

Eleverna ska inte bara se till att roboten fungerar, de ska också kunna förklara hur de tänkt. Klass 4-5-6 på Kvarnbackaskolan i Gnesta berättar om sin strategi under sin teknikpresentation. Domaren frågar om det varit svårt.

– Idag var det svårt, när en del bara vill skämta om Donald Trump, säger Molly Karlsson sammanbitet.

Annars var det mest skoj och kul säger de.

– Presentationen ska ge elever möjlighet att förklara hur de tänkt. Det är lite stressigt vid tävlingsbordet, säger Jonas Fuglås, domare vid teknikpresentationen.

Domarna bedömer robotarnas effektivitet och elevernas kreativitet. Roboten ska göra vissa saker, till exempel hämta en gris och lyfta en låda, utan att köra på något annat eller riva sin omgivning.

– Ett lag gjorde fyra uppdrag på en körning, det var imponerande, säger Jonas Fuglås.

Samtidigt som en del elever byggt och programmerat robotar har klasskamraterna ägnat sig åt årets projekttema som är Animal Allies, djurens vänner på ett ungefär. Syftet var att eleverna skulle hitta ett problem och komma på någon smart lösning på det.

Klass 9K1 på Tallåsskolan har tänkt till och kommit fram med en krockkudde.

– Men ingen vanlig, utan en viltkrockkudde som fäller ut sig framför vindrutan. Då kommer inte älgen in genom rutan och både förare och älg har större chans att klara sig, säger Isabella Larsson.

Gnestaeleverna från Kvarnbackaskolan har gjort en undersökning om hundtassar. Hundägare i kommunen har svarat på frågor om hundens trampdynor. Problemet är att de lätt blir skadade av stenar, glas, värme och annat. Elevernas lösning är ett material att smörja eller pensla på, som ett skyddande lager på tassarna.

Klasserna som deltar har tagit fram olika förslag, till exempel sensorer på bilarna som automatiskt skulle bromsa in bilen när det kommer ett djur, en app till telefonen med infraljud som kunde skrämma bort vilda djur, bättre märkning av produkter som gynnar djur och natur för att undvika sådant som leder till dålig miljö och en fiskvänlig utveckling av vattenkraften.

– Det har varit ett fantastiskt bra projekt, även om årets djurtema var svårt att tolka, säger tekniklärare Malin Flordal på Tallåsskolan i Katrineholm.

Enligt organisationen First Lego League behöver morgondagens innovatörer öva kreativt tänkande och lagarbete. Vitsen är att eleverna ska lära sig tillämpa vetenskap, teknik, teknik och matematiska begrepp plus använda en stor dos av fantasi för att lösa ett problem.

– Tävlingen eller projektet har något för alla elever, en del jagar sponsorer, några fixar mat, andra marknadsför och några forskar om ämnet. Det ger bra lagkänsla för hela klassen, säger Malin Flordal.

Karina Frölund