Plötsligt kommer halkan

Att ha bra däck med ordentligt mönsterdjup är viktigast inför den första halkan tycker Eija Lauronen, ordförande i Motormännen Katrineholm-Flen-Vingåker. Foto: Eva-Lotta Eriksson
Textstorlek:

Sedan snart tre veckor har det varit tillåtet att köra med dubbdäck. Två av fem byter också till vinterdäck så snart de kan efter den 1 oktober, medan en av fem väntar till slutet av november och var hundrade bilist kör med sommardäck hela året runt.

Var tredje bilist byter till vinterdäck i samband med första halkan och sju procent åker med allrounddäck.

Siffrorna kommer från en undersökning som försäkringsbolaget If gjorde 2014, men Eija Lauronen, ordförande i Motormännens lokala klubb i Katrineholm-Flen-Vingåker, tror att de fortfarande stämmer.

– Det är en svår fråga det här med däck, speciellt här i Sörmland där vi inte brukar få vinter förrän bortåt slutet av november eller början av december.

För de som inte åker bil särskilt ofta, mest kör i stadstrafik och under dagtid kan dubbfria vinterdäck vara ett bra alternativ, menar Eija Lauronen.

– Sitter man och åker landsväg tycker jag att dubbdäck är bättre. Ofta är det där det finns svartis, när vägbanan fryser fast det inte syns att det är fuktigt. Det är det riskabla.

Samtidigt är det inte bra att köra runt med dubbdäck i onödan, påpekar hon.

– Jag hör själv hur de kommer med dubbade däck, de har lagt på dem redan. Och det sliter mycket på vägbanan.

När det börjar bli frost ute och man behöver skrapa bilens rutor om morgnarna tycker hon det är hög tid att byta till vinterdäck. Men det är svårt att veta när den första halkan slår till. Eija Lauronens tips är att se över sina däck i förväg.

– Se till att ha bra däck på bilen. Om inte vinterdäcken är på så se till att ha bra sommardäck med bra mönsterdjup, säger hon.

– Har man bra mönster blir det inte samma glid på isen som om man har blankslitna däck.

Hon tipsar också om att kontrollera att vinterdäcken är gjorda för svenska vinterförhållanden.

– Man bör inte använda allrounddäck på vintern, då är det bättre att ha odubbade vinterdäck, säger Eija Lauronen.

– Allrounddäcken klarar bland annat inte vinterkylan, när det blir tio grader kallt får man inte bra fäste med dem.

Hon vill också uppmana fotgängarna att vara extra försiktiga under vintern.

– Även gångtrafikanterna bör tänka på att göra sig synliga med reflexer, och inte bara kliva ut på övergångsställen innan de ser om bilarna stannar, även om de har företräde. För bilisterna kanske inte hinner stanna.

– Speciellt viktigt blir det på vintern när det är mörkt. Bara för att fotgängarna ser bilen behöver inte det innebära att bilisten ser dem, speciellt inte om de är mörkklädda.

Eva-Lotta Eriksson

 

fakta Vinterdäck

Vinterdäck ska ha en mönsterdjup på minst tre millimeter där de är som mest slitna.

Det är tillåtet att använda dubbade vinterdäck från den 1 oktober.

Från den 1 december måste man använda vinterdäck, dubbade eller odubbade, om vinterväglag råder.

Vinterväglag innebär att det finns frost, is, snö eller snömodd på någon del av vägen.

Om vinterväglag råder måste vinterdäcken vara på till den 30 mars.

Senast den 15 april ska dubbdäcken vara av, om det inte är eller väntas bli vinterväglag.

Det är polisen som avgör om det är vinterväglag eller inte.

Källa: Transportstyrelsen