Ny bil är inte alltid bäst

En ny bil behöver inte alltid vara bättre för miljön än en gammal. Det beror på hur mycket man kör med bilen, menar Katja Tasala Gradin som forskar på KTH. Foto: Eva-Lotta Eriksson
Textstorlek:

Allt fler sörmlänningar köper nya bilar. 13 procent av de nyköpta bilarna är miljöbilar. Men att köpa en ny bil är inte alltid det bästa för miljön, även om det är en miljöbil. Det menar Katja Tasala Gradin som forskar om produkters totala miljöpåverkan på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH.

– Jag tycker man ska vara försiktig med att säga att man ska byta ut alla gamla bilar mot nya. Det är inte säkert att det är att göra miljön en tjänst, säger Katja Tasala Gradin.

– Kör man jättemycket är en elbil eller en ny, snål bil bättre. Men kör man relativt mycket eller mindre är det kanske bättre att behålla den gamla bilen.

Bakåt i tiden har man mest tittat på utsläppen från just användningen när man har pratat om miljöpåverkan, eftersom det har varit den i särklass största posten.

– Men när bilarna blir mer och mer avancerade flyttas den stora miljöpåverkan till råvaruutvinningen och tillverkningen, säger Katja Tasala Gradin.

– En bil har med sig miljöpåverkan redan innan den har kört en enda mil. Vi måste räkna in det för att kunna göra en rättvis bedömning.

För en elbil ligger till exempel den stora miljöbelastningen vid produktionen.

– Under användningen är miljöeffekterna låga, speciellt i Sverige där vi generellt sett har ren el.

För varifrån elen till bilen kommer kan också vara bättre eller sämre för miljön.

– Om elen kommer från kolkraft innebär det väldigt stora utsläpp. Det finns studier som visar att det till och med är bättre att köra en dieselbil än att köra en elbil på kolkraft.

En stor utsläppsbov är litium-jon batterierna som används i elbilar. Har man många stora batterier innebär det större påverkan på miljön.

– Sedan beror det på var de är tillverkade. Det är en energikrävande process och handlar likadant där var energin kommer ifrån, vattenkraft eller kolkraft.

Det är en komplex fråga menar Katja Tasala Gradin. Förutom miljöaspekten är säkerheten en viktig fråga när det kommer till bilar.

Men det gäller också att komma ihåg att allt handlar om sammanhang.

– Man tittar ofta på bilkörning hit och dit, men åker man till Thailand två veckor ger det lika mycket utsläpp som 50 veckors pendling. Man måste se till helheten också, för att göra det ännu mer komplext. Det går inte att sila mygg och svälja elefanter.

Eva-Lotta Eriksson