Dieselstölder sätter djupa spår

Christin Larsson vid Abbotnäs har blivit bestulen på fyra kubik diesel. Foto: Karina Frölund
Textstorlek:

​Härom natten stal någon 4 000 liter ur dieseltankarna vid Abbotnäs säteri utanför Katrineholm. Trots att rejäla lås finns och strömmen till pumparna var avstängd lyckades tjuvarna slanga ur fyra kubik.

– Vi upptäckte stölden på morgonen. När vi anmälde den till polisen hade de inte tid att komma ut. Vi fick fotografera alla däckavtryck och maila bilder till dem, berättar Christin Larsson som driver lantbruket med sin man.

Det är fjärde gången på några år som någon eller några stjäl diesel ur deras tankar på gården.

– Det skulle ha känts bättre om polisen hade gjort brottsplatsundersökningen och inte vi själva, säger hon.

Det var maken som upptäckte stölden på morgonen. Han såg däckspår i snön och förstod att det var dags igen.

– Polisen bad oss mäta spårvidd, fotavtryck och fotografera skadorna. Det känns konstigt att vi ska göra det. Jag undrar vad det får för konsekvenser om någon skulle åka dit, säger Christin Larsson.

Statistiskt sett är inte det så troligt. Enligt polisens rapport av dieselstölder 2013 och 2014 står att dieselstölder, i likhet med transportstölder, ”är lågt prioriterade av polis och övriga rättsväsendet. Endast ett par procent av alla polisanmälningar redovisas till åklagare”.

– Stölderna sätter spår i oss. Jag blir misstänksam när någon svänger in på gården. Istället för att vara positiv och tänka – aha där har vi en konsument, funderar jag misstänksamt på vem det är och varför de kör förbi så sakta.

Självrisken för dieselstölderna ligger på cirka 8 000 kronor, men för försäkringsbolaget innebär det här mellan 50 000 och 60 000 kronor i ersättning för skadorna, arbete och dieseln.

– Polisen frågade oss vad vi gjort för att skydda dieseln. Vi funderar över hur långt det är meningen att vi ska gå. Ska vi bombsäkra stället? Inhägna hela gården?

– Vi funderar på kameraövervakning och ska prata om det med länsstyrelsen. Vi ska nog också bygga in tankarna, men egentligen känns det helt fel. Jag tycker inte det är vår sak att se till att inte människor stjäl. Det är faktiskt fel att förstöra och ta andras saker, säger Christin.

– Att bygga in tankarna är en bra idé, säger Johan Litsmark, skadeförebyggare på Länsföräkringar.

Han berättar att det är det råd som försäkringsbolagen ger nu.

– Ta kontakt med försäkringsbolagens skadeförebyggare för att få det på rätt ställe. Det man inte ser lockar inte och är dieseltankarna inbyggda syns de inte. Stölderna är ett stort bekymmer och ett jäkla besvär för lantbrukarna, säger Johan Litsmark.

Christin är besviken på polisens bemötande och säger att de känner sig ganska bortglömda på landsbygden.

– Om någon hade stulit varor för 50 000 i en butik eller för ett företag i stan är jag säker på att polisen hade varit på plats. Vi omsätter cirka tio miljoner, producerar mat och röjer snö åt kommuninvånarna. Om vi inte hade haft diesel på mer än ett ställe hade våra tre traktorer inte kunnat ploga den dagen, det hade varit en allvarlig störning för vår verksamhet.

Polisen har inte kunnat nås för en kommentar.

FAKTA Transport- och dieselstölder
– Totalt anmäldes 9268 dieselstölder 2014. I Sörmland anmäldes nästan 340 stölder 2014.
– Diesel stjäls överallt där den förekommer: från lastbilar, bussar och personbilar, entreprenadmaskiner, farmartankar och bensinstationer. Sannolikt står ett relativt litet antal individer bakom stora delar av brotten.
Källa: Polisen

Karina Frölund