Tema: Motor & Trafik

Ångande attraktion på årets julmarknad

Ångloket K.M NelssonÅngloket K.M Nelsson. Foto: Lena Wistrand
: Motor & trafik

Med ett stillsamt pysande rullar K.M Nelsson in på stationsområdet vid Läggesta. Det regnar och är mer novembergrått än någon trodde var möjligt. Men det avskräcker inte entusiasterna i föreningen Östra Sörmlands Järnväg. De kör ånglok oavsett väder.

I år samarbetar föreningen för första gången med arrangörerna av Taxinge julmarknad. Den som vill kan åka ånglok från Mariefred eller Läggesta till marknaden och få ännu mer gammaldags känsla.
De första ångdrivna fordonen utvecklades på 1700-talet i Storbritannien. Första gången ångkraft användes för framdrivning av tåg vara 1804 på en bruksbanan i Sydwales.

Ånglokens era blev inte särskilt lång. Redan i slutet på 1800-talet började elloken ta över järnvägarna. Svenska SJ elektrifierade huvudbanorna under 1930- och 40-talet och förvisade ångloken till sidobanorna. I början av 50-talet slog dieselloken ut de sista ångloken, som nu bara trafikerar museijärnvägar runt om i landet.
Föreningen Östra Sörmlands Järnväg driver museijärnvägen mellan Mariefred och Läggesta. I maj fick banan ett tillskott när den nygamla järnvägssträckningen från Läggesta till Taxinge-Näsby invigdes efter nästan fyra års hårt arbete med att bryta upp den bredspåriga järnvägen och ersätta den med 600 millimeters smalspårig dito.

Den här dagen är det eldaren Göran Lindgren och lokföraren Tomas Blom som ser till att allting fungerar och K.M. Nelsson får den uppmärksamhet och skötsel som ett ånglok kräver.

– De är lite kitsliga. Det gäller att elda precis lagom mycket så att det inte blir för högt ångtryck så att säkerhetsventilerna öppnas, då har man ju eldat i onödan. Men man får inte heller elda för lite för då räcker inte kraften till i den långa uppförsbacken mot Hedlandet, förklarar Göran Lindgren.

 

Läs hela artikeln i papperstidningen

Gå till Teckna Prenumeration